PENGENALAN
Dasar
Satu Murid Satu Sukan (1M 1S) mewajibkan setiap murid menyertai
sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar
ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang
memberi tumpuan ke arah melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani.
Dasar
ini selaras dengan Dasar Sukan Negara yang memberi penekanan kepada Sukan Untuk
Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan. Dasar ini
memberi perhatian yang utama kepada murid yang
kurang aktif supaya mereka melibatkan diri dalam aktiviti sukan. Pada masa yang
sama, bakat murid yang berpotensi akan digilap dan
dibangunkan melalui Sukan Prestasi Tinggi Sekolah (SPTS).
Bidang
sukan sangat penting dalam mengoptimumkan keupayaan fizikal murid selaras dengan
ungkapan “Minda Yang Cerdas Terletak Pada Tubuh Yang
Sihat”. Dalam konteks ini, bidang suka memainkan
peranan yang penting bagi melahirkan modal insan yang sihat, cergas dan
produktif agar dapat memberi sumbangan kepada kesejahteraan
sosial serta pembangunan ekonomi negara. Justeru,
pelbagai aktiviti sukan diperkenalkan bagi menarik minat murid-murid agar
mengamalkan gaya hidup sihat dan aktif.
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
melaksanakan Dasar 1M 1S agar setiap murid menikmati manfaat bersukan dengan harapan dapat membentuk generasi yang
membudayakan sukan seiring dengan
keperluan akademik.
2.0 RASIONAL
Dasar
1M 1S mendokong Dasar Sukan Untuk Semua, di mana dasar ini menitikberatkan
penglibatan semua murid dalam pelbagai aktiviti
dan peringkat sukan. Dasar ini dibentuk atas rasional segala kegiatan
sukan adalah sebahagian daripada transformasi pendidikan yang diusahakan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM). Sukan seharusnya mendapat pengiktirafan, sokongan dan
galakan yang sama sebagaimana juga yang diberikan
kepada aspek-aspek yang lain seperti mata pelajaran akademik dan kegiatan
kokurikulum supaya dapat melahirkan murid yang seimbang dari segi
kesejahteraan minda dan jasmani.
Dasar
ini juga menyumbang kepada penggalakan pertandingan yang sihat, semangat
muhibah, kesefahaman, toleransi dan meningkatkan nilai moral
dan fizikal yang memberi satu landasan yang betul dalam
mengintegrasikan pelbagai kumpulan etnik kepada satu bangsa yang bersatu padu
serta memupuk semangat cintakan negara.
Dasar
1M 1S dapat memberi peluang secara menyeluruh kepada semua murid melibatkan
diri dalam
sukan secara lebih terurus dan terancang serta mengimbangkan fokus atau
penekanan dalam melahirkan modal insan secara holistik ke arah
pembinaan masyarakat Malaysia yang berdaya saing
tinggi.
MATLAMAT
Dalam
jangka masa panjang, dasar ini berhasrat membangunkan modal insan melalui
penyertaan yang menyeluruh dari kalangan murid
dalam kegiatan sukan sepanjang tahun serta memupuk budaya bersukan di kalangan
murid sekolah agar menjadi ahli masyarakat yang mengamalkan gaya
hidup sihat, cergas dan berdaya saing tinggi.
4.0 KONSEP
Dasar
1M 1S adalah program pembangunan sukan di sekolah yang mewajibkan setiap murid
dari
Tahap 2 di sekolah rendah hingga Tingkatan 6 di sekolah menengah mengikuti sekurang-kurangnya
satu aktiviti sukan yang dikendalikan secara terancang dan sistematik. Dasar 1M 1S adalah
berteraskan kepada prinsip-prinsip asas perkembangan fizikal murid-murid. Justeru itu, Dasar
1M 1S adalah diwujudkan untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan agar;
Tahap 2 di sekolah rendah hingga Tingkatan 6 di sekolah menengah mengikuti sekurang-kurangnya
satu aktiviti sukan yang dikendalikan secara terancang dan sistematik. Dasar 1M 1S adalah
berteraskan kepada prinsip-prinsip asas perkembangan fizikal murid-murid. Justeru itu, Dasar
1M 1S adalah diwujudkan untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan agar;
4.1 Memberi
akses kepada semua murid untuk mendapatkan faedah dari penglibatan dalam sukan
khususnya kepada murid yang kurang atau tidak aktif;
4.2 Membangunkan
sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam sekurang-kurangnya
satu jenis sukan di sekolah;
4.3 Memberi
peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap ke tahap
yang lebih tinggi;
5.0 PRINSIP PELAKSANAAN
Pelaksanaan
Dasar 1M 1S hendaklah mengambil kira prinsip pelaksanaan berikut:
5.1 Setiap
murid termasuk murid berkeperluan khas yang tidak mengalami masalah kesihatan
hendaklah wajib mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan.
Dasar 1M 1S adalah diwajibkan untuk murid Tahun 4 hingga Tahun 6 di sekolah rendah
serta Tingkatan Peralihan, Tingkatan 1 hingga Tingkatan 6 di sekolah menengah.Walau
bagaimanapun murid Pra Sekolah hingga Tahun 3 digalakkan menyertai program ini
berdasarkan kemampuan sekolah (SPI Bil.16/2010
bertarikh 1/12/2010 Rujuk LAMPIRAN
1).
5.2 Murid
boleh menyertai lebih dari satu sukan mengikut kemampuan dan sukan yang ditawarkan
oleh sekolah atau yang dijalankan oleh pihak lain dengan pengetahuan dan persetujuan
pihak sekolah.
5.3 Asas
kepada 1M 1S adalah pelaksanaan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
yang berkualiti di sekolah. Segala sumber untuk mata
pelajaran Pendidikan Jasmani hendaklah
diguna sama bagi program 1M 1S.
5.4 Aspek
yang diutamakan adalah penyertaan aktif oleh semua murid dalam aktiviti sukan.
5.5 Penyertaan
dalam sukan adalah asas kepada perkembangan intelek, rohani, jasmani dan emosi
murid.
5.6 Ibu
bapa dan agensi luar / rakan sukan adalah digalakkan untuk menyumbang kepadapembangunan
sukan sekolah.
5.7 Setiap
sekolah yang sudah pun mempunyai prasarana, kemudahan dan peralatan sukan hendaklah
mengoptimumkan penggunaannya bagi meningkatkan lagi penyertaan aktif setiap
murid.
5.8 Pihak sekolah
hendaklah sentiasa mengutamakan
keselamatan murid semasa menjalankan
aktiviti sukan di sekolah dan di luar sekolah. Segala prosedur dan langkah-langkah
keselamatan hendaklah dipatuhi bagi mengelakkan sebarang kemalangan.
6.0 OBJEKTIF
Dasar
1M 1S menggariskan objektif jangka panjang dan jangka pendek seperti berikut:
6.1 Meningkatkan
kecergasan jasmani;
6.2 Membentuk
sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni;
6.3 Memupuk
perpaduan di antara kaum;
6.4 Membentuk
budaya sukan di kalangan murid;
6.5 Memenuhi
naluri semulajadi murid agar aktif dari segi fizikal;
6.6 Memberi
keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal;
6.7 Mewujudkan
landasan ke arah kecemerlangan sukan.
7.0 TAFSIRAN OPERASIONAL
Dalam
melaksanakan Dasar 1M 1S, tafsiran istilah-istilah adalah seperti berikut:
“murid”
ertinya seseorang dari peringkat Pra Sekolah hingga ke Tingkatan 6, yang
kepadanya pendidikan atau latihan sedang diberikan di sesuatu
institusi pendidikan;
“murid
berkeperluan khas” ertinya mana-mana murid yang mempunyai masalah pembelajaran,
masalah pendengaran, masalah penglihatan dan masalah kurang upaya fizikal;
“sukan”
ditafsirkan sebagai aktiviti fizikal terancang, berunsur kemahiran dan
pertandingan yang melibatkan komitmen serta
semangat kesukanan. Sukan pada amnya adalah berdasarkan peraturan-peraturan
tertentu;
“guru penasihat sukan”
ertinya mana-mana guru yang dilantik atau ditugaskan oleh pihak sekolah untuk mengurus
dan mengendalikan aktiviti kelab sukan dan permainan;
“jurulatih sukan sekolah”
ertinya mana-mana orang berpengalaman, minat dan memiliki sijil kejurulatihan dalam sukan
spesifik yang dilantik atau dibenar oleh pihak sekolah atau pihak yang berkaitan untuk melatih
dan menyediakan pasukan sukan sekolah.
PELAKSANAAN DASAR 1M 1S MELALUI
PROGRAM SUKAN DI SEKOLAH
Program
sukan sekolah sepanjang tahun merangkumi sukan untuk semua dan sukan untuk kecemerlangan.
Senarai sukan / permainan yang dicadangkan untuk pelaksanaan Dasar 1M 1S adalah
seperti di LAMPIRAN 2. Aktiviti sukan yang dicadangkan adalah seperti berikut:
a) Program
Sukan Umum - sepanjang tahun
♦ Latihan Rumah Sukan*
➤ Merentas desa
➤ Sukan / permainan
➤ Balapan dan padang
♦ Pertandingan Merentas Desa*
♦ Sukantara*
♦ Kejohanan Balapan dan Padang
b) Kelab Sukan dan Permainan* - sepanjang tahun
♦ 90 minit seminggu untuk Sekolah
Menengah
♦ 60 minit seminggu untuk Sekolah Rendah
♦ Latihan pelbagai permainan dan Modified
Games
c) Pertandingan Dalaman - sepanjang tahun
♦ Pertandingan antara rumah sukan
♦ Pertandingan antara tingkatan / kelas
♦ Pertandingan antara dorm di asrama
d) Pertandingan Lain
♦ Majlis Sukan Sekolah Daerah (MSSD)
♦ Majlis Sukan Sekolah Negeri (MSSN)
♦ Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM)
♦ Pertandingan Peringkat Antarabangsa
e) Aktiviti Sukan Lain
*Wajib untuk setiap murid
|
8.1.1 PERANCANGAN
Perancangan dalam konteks 1M 1S
hendaklah dibuat pada tahun sebelum dengan merujuk kepada mengenalpasti, merangka, membina,
menyusun, menjadualkan serta menghasilkan
aktiviti-aktiviti sukan yang berkaitan dengan program sukan di sekolah seperti dalam Jadual I.
Jadual 1 : Fasa Perancangan
BULAN
FASA AKTIVITI
PERANCANGAN Mesyuarat Jawatankuasa Pembangunan Sukan
Sekolah * untuk merancang pengurusan:
• Program Sukan Sekolah
• Penubuhan Rumah Sukan
• Penubuhan Kelab Sukan &
Permainan
* Dilaksanakan pada tahun sebelumnya
8.1.2 PELAKSANAAN
Pelaksanaan program sukan sekolah
dibawah Dasar 1M 1S hendaklah dijalankan sepanjang
tahun seperti cadangan dalam Jadual 2.
Walau bagaimanapun, pihak sekolah digalakkan
untuk merancang pelaksanaan program
sukan mengikut kesediaan, kemampuan serta
kreativiti dan inovasi pihak sekolah.
No comments:
Post a Comment