MINGGU /
PERJUMPAAN
|
KANDUNGAN
|
TINDAKAN
|
1
|
1. Pengurusan Organisasi
Objektif
:
-
Merancang
(Planning)
-
Menyusun
(Organizing)
-
Memimpin
(Leading)
-
Mengawal
(Controlling)
1.1 . Melantik Jawatankuasa Pelajar
1.2 . Menjelaskan Peranan/Bidang tugas
jawatankuasa
1.3 . Menjelaskan jenis-jenis mesyuarat
(sekiranya berkaitan)
1.4 . Penetapan objektif dan sasaran
kelab/persatuan
|
Guru Penasihat :
-Penerangan objektif
kelab
-Mengedarkan borang
kepada jawatankuasa kelab
-Memantau perjalanan
mesyuarat/Lantikan Jawatankuasa
-Memungut data
berkaitan/Borang
Pelajar :
-Pelantikan jawatankuasa
-Mesyuarat kelab
AJK :
-Mengisi borang berkaitan
-Memimpin mesyuarat
-Menyerahkan
data/borang berkaitan kepada guru penasihat
|
2
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Latar Belakang Sukan & Permainan (Teori)
-
Sejarah
& Perkembangan
-
Peraturan
& Undang-undang
-
Pengelolaan
Kejohanan & Sistem Pertandingan
|
Guru Penasihat
:
-Mengedarkan borang
berkaitan dengan aktiviti
-Mencari maklumat
berkaitan dengan sukan & permainan
-Memberi ceramah
atau tayangan berkenaan latar belakang/sejarah sukan dan permainan serta cara
pengelolaan pertandingan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
- mengelola pelajar
-Mengisi borang
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
3
|
Persediaan
dan Pelaksanaan Aktiviti
Pertimbangan untuk Latihan
Pelajar
-
Tahap
pelajar (bersesuaian dengan umur & keupayaan)
-
Jenis
Sukan & Permainan
-
Bilangan
pelajar (peralatan mencukupi & ruang yang bersesuaian)
-
Langkah-langkah
keselamatan (Tahap kesihatan pelajar,memanaskan badan sebelum aktiviti &
gerak kendur selepas aktiviti,pakaian & kasut bersesuaian serta peralatan
dan kemudahan berkeadaan baik dan selamat)
-
Tempat
Latihan (sesuai & selamat)
-
Kemudahan
peralatan (Perancangan penggunaan alatan)
-
Masa
Latihan (Bersesuaian, terancang & mengikut keadaan cuaca)
1. Pengurusan Organisasi
2. Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan alatan
2.4. Tanpa Alatan
-
Aktiviti
boleh dijalankan dalam kumpulan-kumpulan kecil ataupun individu mengikut kesesuaian
sukan & permainan
-
Aktiviti
memanaskan badan juga boleh dijadikan ‘Games Feeling’ bagi setiap
permainan & sukan
3. Pengenalan Alatan & Asas Permainan (Equipment
& Basic Skills)
3.1. Cara penggunaan alatan yang betul (Langkah
keselamatan & Tunjukcara)
3.2. Asas
Permainan (Tunjukcara mengikut ansur maju)
3.3. Permainan Kecil (Small Sided Games)
atau Permainan Suaian (Modified Games)
-
1 vs 1 /
3 vs 3 / 5 vs 5 (mengikut kesesuaian sukan & permainan)
4. Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
5. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
4
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan Alatan
2.4. Tanpa Alatan
3. Kemahiran Lanjutan 1 (Teknik-Teknik dalam
Sukan & Permainan) -Ansur Maju
(Advance
Technique & Skills 1)
-
Individu
-
Kumpulan
(Contoh Kemahiran :
Menendang(Kicking),Menggelecek (Dribbling),Servis (Serving),
Menerima (Receiving) dll. mengikut jenis sukan dan permainan
4. Latih Tubi (Drills)
5. Permainan Kecil
6. Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
7. Refleksi /Komen Guru/Pengurusan alatan
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
5
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan Alatan
2.4. Tanpa Alatan
3. Kemahiran Lanjutan 2 (Teknik-Teknik dalam
Sukan dan Permainan)- Ansur Maju
(Advance
Technique & Skills 2)
-
Individu
-
Kumpulan
(Contoh Kemahiran : Menghadang
(Tackling), Menjaring (Scoring), Merejam (Spiking),
Smesy (Smesy) dll. mengikut kesesuaian jenis sukan dan permainan.
4. Latih Tubi (Drills)
5. Permainan Kecil
6. Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
7. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
6
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan Alatan
2.4. Tanpa Alatan
3. Gabungan Kemahiran
3.1. Perlawanan di antara kumpulan kecil
4. Aktiviti Gerak Kendur (Cooling- Down)
5. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
7
(Mesyuarat Pengelolaan Pertandingan)
Diuruskan oleh AJK & Ahli Kelab
Sumber Kewangan akan
dimaklumkan oleh Pentakbir
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Mesyuarat Pelaksanaan Pertandingan
2.1. Pelantikan AJK Pertandingan
2.2. Pengurusan Pengelolaan Pertandingan (Pelajar)
2.3. Penyediaan Jadual Pertandingan
2.4. Penyediaaan Kertas Kerja Pertandingan
(Ringkas)
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
pelaksanaan mesyuarat pertandingan
-Menyelaras/menunjukcara
pengelolaan pertandingan (Borang/kertas kerja/Jadual)
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengendalikan
agenda mesyuarat pertandingan
-Menyediakan
borang/kertas kerja/jadual
-Menyerahkan kepada
guru penasihat
|
8
(Pengelolaan Pertandingan)
-Dikelolakan oleh
AJK yang dilantik
-Pertandingan
diwakili oleh ahli kelab (Skala kecil)
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Memanaskan Badan (Warming-Up)
3. Pengelolaan Pertandingan
4. Karnival Sukan & Permainan
5. Mengumumkan Pemenang
6. Komen & Refleksi aktiviti
7. Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
8. Pengurusan Alatan
|
Guru Penasihat
:
-Memantau
pengelolaan pertandingan pelajar
-Memberi tunjuk ajar
& nasihat
-Memberi komen &
refleksi aktiviti
Ahli Kelab :
-Mengambil bahagian
samaada dalam AJK pengelola atau menyertai pertandingan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengelola agenda pertandingan
-Menyediakan
borang/kertas kerja/jadual
-Menyerahkan kepada
guru penasihat
|
9
(Pengurusan Sukan)
|
1. Pengurusan Sukan
1.1. Langkah keselamatan / Penyimpanan Alatan
1.2. Isu dalam sukan
-
Rasuah
-
Penggunaan
Bahan Terlarang
-
Amalan
yang tidak jujur
1.3. Etika dalam sukan
-
Perkara
yang menyalahi etika sukan
i.
Melanggar
undang-undang & peraturan sukan
ii.
Mengubah
peraturan had umur
iii.
Menimbulkan
masalah komunikasi
-
Langkah
untuk meningkatkan etika kesukanan
i.
Bermain
dengan adil
ii.
Mematuhi
arahan agar bermain dengan bersih
iii.
Mengamalkan
semangat kesukanan
iv.
Berusaha
untuk mencapai kemenangan dengan kaedah yang dibenarkan
v.
Menyediakan
hadiah untuk pasukan yang bermain secara bersih
vi.
Menjatuhkan
hukuman berat kepada pemain yang melanggar peraturan
-
Insentif
dalam sukan
-
Kerjaya
dalam sukan
-
Isu-isu
lain yang dirasakan perlu diterangkan mengikut jenis sukan & permainan
Kaedah penyampaian adalah mengikut budi bicara guru penasihat samaada
menyampaikan dalam bentuk ceramah ataupun tayangan video
Bahan-bahan berkenaan boleh didapati di dalam buku pendidikan jasmani
dan pendidikan kesihatan serta portal rasmi Modul Latihan Sukan Bahagian
Sukan KPM
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
10
Kecederaan Dalam Sukan
(Kecederaan Kecil)
i.
Pitam
ii.
Luka
iii.
Terseliuh
iv.
Patah
|
1. Pertolongan Cemas
-
Tatacara D.R. A. B. C.
i.
D –
Danger (Bahaya)
ii.
R - Response (Kesedaran)
iii.
A –
Airways (Saluran Pernafasan)
iv.
B –
Breathing (Pernafasan)
v.
C –
Circulation (Peredaran Darah)
-
Prinsip
dan Prosedur T.O.T.A.P.S
i.
T – Talk
(Bercakap)
ii.
O-
Observe (Menilai)
iii.
T- Touch
(Menyentuh)
iv.
A- Active
(Menggerakkan anggota)
v.
P-Passive
(Mendapatkan rawatan segera)
vi.
S- Skill
(Kemahiran)
Guru penasihat boleh
memberikan ceramah / tayangan video / jurulatih luar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
MOTO
JAWI
MODUL SUKAN SMK JAWI
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment