MOTO

MOTO

JAWI

JAWI

MODUL SUKAN SMK JAWI

MINGGU /
PERJUMPAAN
KANDUNGAN
TINDAKAN
1

1.       Pengurusan Organisasi
Objektif :
-          Merancang (Planning)
-          Menyusun (Organizing)
-          Memimpin (Leading)
-          Mengawal (Controlling

1.1   . Melantik Jawatankuasa Pelajar
1.2   . Menjelaskan Peranan/Bidang tugas jawatankuasa
1.3   . Menjelaskan jenis-jenis mesyuarat (sekiranya berkaitan)
1.4   . Penetapan objektif dan sasaran kelab/persatuan



 Guru Penasihat :
-Penerangan objektif kelab
-Mengedarkan borang kepada jawatankuasa kelab
-Memantau perjalanan mesyuarat/Lantikan Jawatankuasa
-Memungut data berkaitan/Borang

Pelajar :
-Pelantikan jawatankuasa
-Mesyuarat kelab

AJK :
-Mengisi borang berkaitan
-Memimpin mesyuarat
-Menyerahkan data/borang berkaitan kepada guru penasihat


2
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Latar Belakang Sukan & Permainan (Teori)
-          Sejarah & Perkembangan
-          Peraturan & Undang-undang
-          Pengelolaan Kejohanan & Sistem Pertandingan

Guru Penasihat :
-Mengedarkan borang berkaitan dengan aktiviti
-Mencari maklumat berkaitan dengan sukan & permainan
-Memberi ceramah atau tayangan berkenaan latar belakang/sejarah sukan dan permainan serta cara pengelolaan pertandingan
-Memungut borang/data berkaitan

AJK :
- mengelola pelajar
-Mengisi borang berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

3
Persediaan dan Pelaksanaan Aktiviti
Pertimbangan untuk Latihan Pelajar
-          Tahap pelajar (bersesuaian dengan umur & keupayaan)
-          Jenis Sukan & Permainan
-          Bilangan pelajar (peralatan mencukupi & ruang yang bersesuaian)
-          Langkah-langkah keselamatan (Tahap kesihatan pelajar,memanaskan badan sebelum aktiviti & gerak kendur selepas aktiviti,pakaian & kasut bersesuaian serta peralatan dan kemudahan berkeadaan baik dan selamat)
-          Tempat Latihan (sesuai & selamat)
-          Kemudahan peralatan (Perancangan penggunaan alatan)
-          Masa Latihan (Bersesuaian, terancang & mengikut keadaan cuaca)


1.       Pengurusan Organisasi
2.       Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1.  Statik
2.2.  Dinamik
2.3. Dengan alatan
2.4. Tanpa Alatan

-          Aktiviti boleh dijalankan dalam kumpulan-kumpulan kecil ataupun individu mengikut kesesuaian sukan & permainan
-          Aktiviti memanaskan badan juga boleh dijadikan ‘Games Feeling’ bagi setiap permainan & sukan

3.       Pengenalan Alatan & Asas Permainan (Equipment & Basic Skills)
3.1. Cara penggunaan alatan yang betul (Langkah keselamatan & Tunjukcara)
3.2.  Asas Permainan (Tunjukcara mengikut ansur maju)
3.3.  Permainan Kecil (Small Sided Games) atau Permainan Suaian (Modified Games)
-          1 vs 1 / 3 vs 3 / 5 vs 5 (mengikut kesesuaian sukan & permainan)

4.       Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
5.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan
4
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan Alatan
2.4. Tanpa Alatan

3.       Kemahiran Lanjutan 1 (Teknik-Teknik dalam Sukan & Permainan) -Ansur Maju
(Advance Technique & Skills 1)
-          Individu
-          Kumpulan
(Contoh Kemahiran : Menendang(Kicking),Menggelecek (Dribbling),Servis (Serving), Menerima (Receiving) dll. mengikut jenis sukan dan permainan

4.       Latih Tubi (Drills)
5.       Permainan Kecil
6.       Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
7.       Refleksi /Komen Guru/Pengurusan alatan



Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

5
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan Alatan
2.4. Tanpa Alatan

3.       Kemahiran Lanjutan 2 (Teknik-Teknik dalam Sukan dan Permainan)- Ansur Maju
(Advance Technique & Skills 2)
-          Individu
-          Kumpulan

(Contoh Kemahiran : Menghadang (Tackling), Menjaring (Scoring), Merejam (Spiking), Smesy (Smesy) dll. mengikut kesesuaian jenis sukan dan permainan.

4.       Latih Tubi (Drills)
5.       Permainan Kecil
6.       Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
7.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan
6
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Memanaskan Badan (Warming-Up)
2.1. Statik
2.2. Dinamik
2.3. Dengan Alatan
2.4. Tanpa Alatan

3.       Gabungan Kemahiran
3.1.  Perlawanan di antara kumpulan kecil

4.       Aktiviti Gerak Kendur (Cooling- Down)
5.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan



Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan

AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

7


(Mesyuarat Pengelolaan Pertandingan)
Diuruskan oleh AJK & Ahli Kelab

Sumber Kewangan akan dimaklumkan oleh Pentakbir
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Mesyuarat Pelaksanaan Pertandingan
2.1. Pelantikan AJK Pertandingan
2.2. Pengurusan Pengelolaan Pertandingan (Pelajar)
2.3. Penyediaan Jadual Pertandingan
2.4. Penyediaaan Kertas Kerja Pertandingan (Ringkas)
Guru Penasihat :
- Menerangkan pelaksanaan mesyuarat pertandingan
-Menyelaras/menunjukcara pengelolaan pertandingan (Borang/kertas kerja/Jadual)
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan

AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengendalikan agenda mesyuarat pertandingan
-Menyediakan borang/kertas kerja/jadual
-Menyerahkan kepada guru penasihat

8
(Pengelolaan Pertandingan)

-Dikelolakan oleh AJK yang dilantik
-Pertandingan diwakili oleh ahli kelab (Skala kecil)


1.       Pengurusan Organisasi
2.       Memanaskan Badan (Warming-Up)
3.       Pengelolaan Pertandingan
4.       Karnival Sukan & Permainan
5.       Mengumumkan Pemenang
6.       Komen & Refleksi aktiviti
7.       Aktiviti Gerak Kendur (Cooling-Down)
8.       Pengurusan Alatan


Guru Penasihat :
-Memantau pengelolaan pertandingan pelajar
-Memberi tunjuk ajar & nasihat
-Memberi komen & refleksi aktiviti


Ahli Kelab :
-Mengambil bahagian samaada dalam AJK pengelola atau menyertai pertandingan
AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengelola agenda pertandingan
-Menyediakan borang/kertas kerja/jadual
-Menyerahkan kepada guru penasihat

9
(Pengurusan Sukan)
1.       Pengurusan Sukan
1.1. Langkah keselamatan / Penyimpanan Alatan
1.2. Isu dalam sukan
-          Rasuah
-          Penggunaan Bahan Terlarang
-          Amalan yang tidak jujur
1.3. Etika dalam sukan
-          Perkara yang menyalahi etika sukan
i.                     Melanggar undang-undang & peraturan sukan
ii.                   Mengubah peraturan had umur
iii.                  Menimbulkan masalah komunikasi

-          Langkah untuk meningkatkan etika kesukanan
i.                     Bermain dengan adil
ii.                   Mematuhi arahan agar bermain dengan bersih
iii.                  Mengamalkan semangat kesukanan
iv.                 Berusaha untuk mencapai kemenangan dengan kaedah yang dibenarkan
v.                   Menyediakan hadiah untuk pasukan yang bermain secara bersih
vi.                 Menjatuhkan hukuman berat kepada pemain yang melanggar peraturan

-          Insentif dalam sukan
-          Kerjaya dalam sukan
-          Isu-isu lain yang dirasakan perlu diterangkan mengikut jenis sukan & permainan

Kaedah penyampaian adalah mengikut budi bicara guru penasihat samaada menyampaikan dalam bentuk ceramah ataupun tayangan video

Bahan-bahan berkenaan boleh didapati di dalam buku pendidikan jasmani dan pendidikan kesihatan serta portal rasmi Modul Latihan Sukan Bahagian Sukan KPM

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan
10
Kecederaan Dalam Sukan
(Kecederaan Kecil)

i.                     Pitam
ii.                   Luka
iii.                  Terseliuh
iv.                 Patah
1.       Pertolongan Cemas
-          Tatacara  D.R. A. B. C.
i.                     D – Danger (Bahaya)
ii.                   R -  Response (Kesedaran)
iii.                  A – Airways (Saluran Pernafasan)
iv.                 B – Breathing (Pernafasan)
v.                   C – Circulation (Peredaran Darah)

-          Prinsip dan Prosedur T.O.T.A.P.S
i.                     T – Talk (Bercakap)
ii.                   O- Observe (Menilai)
iii.                  T- Touch (Menyentuh)
iv.                 A- Active (Menggerakkan anggota)
v.                   P-Passive (Mendapatkan rawatan segera)
vi.                 S- Skill (Kemahiran)

                     Guru penasihat boleh memberikan ceramah / tayangan video / jurulatih luar

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

No comments:

Post a Comment