MINGGU /
PERJUMPAAN
|
KANDUNGAN
|
TINDAKAN
|
1
|
1. Pengurusan Organisasi
Objektif
:
-
Merancang
(Planning)
-
Menyusun
(Organizing)
-
Memimpin
(Leading)
-
Mengawal
(Controlling)
1.1 . Melantik Jawatankuasa Pelajar
1.2 . Menjelaskan Peranan/Bidang tugas
jawatankuasa
1.3 . Menjelaskan jenis-jenis mesyuarat
(sekiranya berkaitan)
1.4 . Penetapan objektif dan sasaran
kelab/persatuan/Unit Beruniform
|
Guru Penasihat :
-Penerangan objektif
kelab
-Mengedarkan borang
kepada jawatankuasa Unit
-Memantau perjalanan
mesyuarat/Lantikan Jawatankuasa
-Memungut data
berkaitan/Borang
Pelajar :
-Pelantikan jawatankuasa
-Mesyuarat Unit
AJK :
-Mengisi borang berkaitan
-Memimpin mesyuarat
-Menyerahkan
data/borang berkaitan kepada guru penasihat
|
2
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Latar Belakang Unit Beruniform
-
Sejarah
& Perkembangan
-
Pangkat/Lencana/Anugerah/
-
Istiadat/Skim
Latihan/Buku Log Aktiviti
-
Pendaftaran
Unit Beruniform/Yuran Keahlian/Perancangan Aktiviti
|
Guru Penasihat
:
-Mengedarkan borang
berkaitan dengan aktiviti
-Mencari maklumat
berkaitan dengan sukan & permainan
-Memberi ceramah
atau tayangan berkenaan latar belakang/sejarah/perkembangan/pangkat
/lencana/skim
latihan/buku log aktiviti dll yang berkaitan.
-Memungut borang/data
berkaitan
AJK :
- mengelola pelajar
-Mengisi borang
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
3
|
Persediaan
dan Pelaksanaan Aktiviti
Pertimbangan untuk
Latihan/Aktiviti Pelajar
-
Tahap
pelajar (bersesuaian dengan umur & keupayaan)
-
Jenis Aktiviti/Latihan
-
Bilangan
pelajar (peralatan mencukupi & ruang yang bersesuaian)
-
Langkah-langkah
keselamatan (Tahap kesihatan pelajar,pakaian & kasut bersesuaian serta
peralatan dan kemudahan berkeadaan baik dan selamat)
-
Tempat
Latihan (sesuai & selamat)
-
Kemudahan
peralatan (Perancangan penggunaan alatan)
-
Masa
Latihan/Aktiviti (Bersesuaian, terancang & mengikut keadaan cuaca)
1. Aktiviti (Kawad Kaki Asas)
1.1. Pelantikan Ketua Kumpulan/Komandan/Ketua
Platun/Komander
1.2. Pembentukan Kumpulan / Platun
1.3. Pengenalan Hukuman Kawad Kaki Asas
1.4. Pengenalan Kawad Statik Asas 1
i-
Sedia
ii-
Senang
Diri
iii-
Rehatkan
Diri
iv-
Masuk
Baris
v-
Buka
& Tutup Barisan
vi-
Hentak
Kaki
1.5. Kawad
Statik Asas 2
i.
Bergerak
ke kiri, ke kiri pusing
ii.
Bergerak
ke kanan, kebelakang pusing
iii.
Menghadap
ke belakang, ke kanan pusing
iv.
Mengadap
ke hadapan, ke belakang pusing
v.
Tutup
barisan
vi.
Ke kanan
lurus dan pandang depan
1.6. Gabungan
Kemahiran Kawad Statik Asas 1 & 2
-
Aktiviti/Latihan
boleh dijalankan dalam kumpulan-kumpulan kecil ataupun individu mengikut kesesuaian
latihan/aktiviti
2. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti/latihan
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
4
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Pengenalan Kawad Kaki Dinamik (Lanjutan 1)
i.
Bergerak
ke kiri
ii.
Cepat
Jalan
iii.
Tukar
Langkah Perlahan
iv.
Mengadap
ke hadapan, Ke kanan pusing
v.
Buka Barisan
vi.
Pandang
Kanan
vii.
Tutup
Barisan
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
5
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Kemahiran Kawad Dinamik 2 (Lanjutan)
i.
Kedudukan
Berjalan Barisan Melintang
ii.
Bergerak
ke kiri, Ke kiri Pusing
iii.
Pergerakan
Perlahan Jalan
iv.
Tukar
Langkah Cepat
v.
Hormat
ke kanan, Hormat
vi.
Hormat
ke Hadapan, Hormat
vii.
Tukar
Langkah semasa berjalan
3. Kemahiran Kawad Dinamik 3
i.
Kedudukan
berjalan barisan melintang
ii.
Bergerak
ke kiri, ke kiri pusing
iii.
Pergerakan
perlahan jalan
iv.
Tukar
langkah cepat
v.
Hormat
ke kanan, Hormat
vi.
Hormat
Ke hadapan, Hormat
4. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
6
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Kemahiran Kawad Dinamik 4
i.
Hormat
Selaku Terima Sijil
ii.
Tukar
Langkah Perlahan, Perlahan jalan
iii.
Bergerak
Ke kanan, Ke Belakang Pusing
iv.
Pergerakan
Perlahan Jalan
v.
Tukar Langkah
Cepat, Cepat Jalan
vi.
Bergerak
Ke kiri, Ke Belakang Pusing
vii.
Menghadap
ke Belakang, Ke Kiri Pusing
viii.
Menghadap
Ke Hadapan, Ke Belakang Pusing
ix.
Hentak
Kaki
x.
Henti
xi.
Mara
Mengadap
-
Di akhir
pengajaran & pembelajaran kawad kaki (Asas & Lanjutan) pelajar akan dapat
mengetahui sebahagian/sepenuhnya berkenaan kawad kaki
-
KPI
Kokurikulum SMK Jawi- Sekurang-kurangnya 3 pasukan Unit Beruniform sekolah
dapat menyertai Pertandingan Kawad Kaki Badan Beruniform Peringkat Daerah SPS
2014
-
BOLEH
MERUJUK KEPADA SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN KAWAD KAKI ANTARA UNIT BERUNIFORM
KATEGORI BADAN KERAJAAN (GO) DAN BADAN BUKAN KERAJAAN (NGO) PERINGKAT
KEBANGSAAN VERSI 2007 KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Bil (2) / Pin.1 / 270407
3. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan borang/data
berkaitan
|
7
(Perkhemahan)
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Perkhemahan
2.1 Jenis & Komponen Khemah
2.2 Cara Penjagaan, Memasang & Menyimpan
Khemah
2.3 Susun Atur Khemah dan Peraturan Perkhemahan
3. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
8
(Kraf Perkhemahan)
|
1.
Pengurusan
Organisasi
2.
Pengenalan
Perkhemahan
3. Kraf Perkhemahan
3.1. Menyenaraikan Jenis-Jenis Kraf Kecil
3.2. Menyenaraikan Jenis-Jenis Kraf Sederhana
3.3. Menyenaraikan Jenis-Jenis Kraf Besar
3.4. Menyatakan Kegunaan Kraf
3.5. Melakukan Amali Membuat Kraf
i.
Jenis-Jenis
Kraf Kecil
i.
Kraf
Tempat Kasut
ii.
Kraf
Tempat Makanan
iii.
Kraf
Tempat Pinggan
iv.
Kraf
Ampaian
ii.
Jenis-Jenis
Kraf Sederhana
i.
Kraf
Papan Kenyataan
ii.
Kraf
Meja Makan
iii.
Jenis-Jenis
kraf Besar
i.
Kraf
Pintu Gerbang
ii.
Kraf
Menara Tinjau
-Guru-guru penasihat
boleh memilih mana-mana jenis kraf yang dirasakan sesuai dijalankan mengikut
unit masing-masing
-Guru-guru penasihat
juga boleh menggunakan kraf mini (Menggunakan lidi/batang sate) bagi
mengatasi masalah bahan atau kekurangan masa.
4. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
9
(Tali Temali)
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Tali Temali (Ikatan & Simpulan)
2.1. Menyatakan Jenis-Jenis Ikatan / Simpulan (
Minimum 5 jenis ikatan / simpulan)
2.2. Latihan Amali ikatan/simpulan
2.3. Melabel Jenis-Jenis ikatan/simpulan
2.4. Menerangkan Kegunaan ikatan/simpulan
2.1.1 Jenis-Jenis ikatan / simpulan
i.
Simpulan Buku Sila
ii.
Simpulan Bunga Geti
iii.
Simpulan
Pengail
iv.
Simpulan
Tindih Kasih
v.
Simpulan
Manuk
vi.
Ikatan
Balak (Timber/Killick Hitch)
vii.
Ikatan
Seraya (Square Lashing)
3. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
|
|
10
(Ikhtiar Hidup/Masakan Rimba)
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Pengenalan Ikhtiar Hidup (Masakan)
2.1. Menghidupkan Api
2.2. Masakan Dalam Buluh
2.3. Masakan menggunakan Mass Tin
-
Guru-guru
penasihat boleh mempelbagaikan jenis masakan seperti roti lilit, kentang
bakar, telur di masak menggunakan tanah dan lain-lain cara yang dirasakan
sesuai.
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
11
Bantu Mula
(First Aid)
|
1. Pertolongan Cemas
-
Tatacara D.R. A. B. C. ( CPR – CardioPulmonary
Resuscitation)
i.
D –
Danger (Bahaya)
ii.
R - Response (Kesedaran)
iii.
A –
Airways (Saluran Pernafasan)
iv.
B –
Breathing (Pernafasan)
v.
C –
Circulation (Peredaran Darah)
-
Pembebatan
& Pembalutan (Dressing & Bandages)
i.
Anduh
segi tiga (Elevation Sling)
ii.
Anduh
Besar (Large Arm Sling)
iii.
Anduh
Kecil (Small Arm Sling)
iv.
Balutan
Cincin (Ring Pad)
-
Rawatan
Tercekik ( Chocking)
-
Rawatan
Luka & Pendarahan (Wounds & Bleeding)
2. Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan &
pelajar
Guru penasihat boleh memberikan ceramah / tayangan video /
jurulatih luar
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti
pelajar
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Mengisi borang/data
berkaitan
-Menyerahkan
borang/data berkaitan
|
12
(Minggu Karnival Kokurikulum)
Pertandingan
Gabungan Kemahiran-Kemahiran di atas
|
1. Pengurusan Organisasi
2. Pertandingan Minggu Karnival Kokurikulum
2.1. Pertandingan Kawad Kaki (10-20 orang)
2.2. Pertandingan Membina Kraf Perkhemahan
2.3. Pertandingan Memasak (Survival)
2.4. Pertandingan Ikatan & Simpulan
2.5. Pertandingan Bantu Mula
|
Guru Penasihat
:
- Menerangkan
aktiviti yang akan dijalankan
-Menyelaras/menunjukcara
pengelolaan pertandingan (Borang/kertas kerja/Jadual)
-Menyelaras
pelajar-pelajar mengikut aktiviti
-Mengedarkan borang
berkaitan
-Memungut
borang/data berkaitan
AJK :
-Mengelola
peserta/pelajar
-Menyediakan
borang/kertas kerja/jadual
-Menyerahkan kepada
guru penasihat
|
MOTO
JAWI
MODUL KOKURIKULUM SMK JAWI 1
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment