MOTO

MOTO

JAWI

JAWI

MODUL KOKURIKULUM SMK JAWI 1

MINGGU /
PERJUMPAAN
KANDUNGAN
TINDAKAN
1

1.       Pengurusan Organisasi
Objektif :
-          Merancang (Planning)
-          Menyusun (Organizing)
-          Memimpin (Leading)
-          Mengawal (Controlling

1.1   . Melantik Jawatankuasa Pelajar
1.2   . Menjelaskan Peranan/Bidang tugas jawatankuasa
1.3   . Menjelaskan jenis-jenis mesyuarat (sekiranya berkaitan)
1.4   . Penetapan objektif dan sasaran kelab/persatuan/Unit Beruniform



 Guru Penasihat :
-Penerangan objektif kelab
-Mengedarkan borang kepada jawatankuasa Unit
-Memantau perjalanan mesyuarat/Lantikan Jawatankuasa
-Memungut data berkaitan/Borang

Pelajar :
-Pelantikan jawatankuasa
-Mesyuarat Unit

AJK :
-Mengisi borang berkaitan
-Memimpin mesyuarat
-Menyerahkan data/borang berkaitan kepada guru penasihat


2
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Latar Belakang Unit Beruniform
-          Sejarah & Perkembangan
-          Pangkat/Lencana/Anugerah/
-          Istiadat/Skim Latihan/Buku Log Aktiviti
-          Pendaftaran Unit Beruniform/Yuran Keahlian/Perancangan Aktiviti

Guru Penasihat :
-Mengedarkan borang berkaitan dengan aktiviti
-Mencari maklumat berkaitan dengan sukan & permainan
-Memberi ceramah atau tayangan berkenaan latar belakang/sejarah/perkembangan/pangkat
/lencana/skim latihan/buku log aktiviti dll yang berkaitan.
-Memungut borang/data berkaitan

AJK :
- mengelola pelajar
-Mengisi borang berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

3
Persediaan dan Pelaksanaan Aktiviti

Pertimbangan untuk Latihan/Aktiviti Pelajar
-          Tahap pelajar (bersesuaian dengan umur & keupayaan)
-          Jenis Aktiviti/Latihan
-          Bilangan pelajar (peralatan mencukupi & ruang yang bersesuaian)
-          Langkah-langkah keselamatan (Tahap kesihatan pelajar,pakaian & kasut bersesuaian serta peralatan dan kemudahan berkeadaan baik dan selamat)
-          Tempat Latihan (sesuai & selamat)
-          Kemudahan peralatan (Perancangan penggunaan alatan)
-          Masa Latihan/Aktiviti (Bersesuaian, terancang & mengikut keadaan cuaca)

1.       Aktiviti  (Kawad Kaki Asas)

1.1.  Pelantikan Ketua Kumpulan/Komandan/Ketua Platun/Komander
1.2.  Pembentukan Kumpulan / Platun
1.3.  Pengenalan Hukuman Kawad Kaki Asas
1.4. Pengenalan Kawad Statik Asas 1

i-                    Sedia
ii-                   Senang Diri
iii-                 Rehatkan Diri
iv-                 Masuk Baris
v-                  Buka & Tutup Barisan
vi-                 Hentak Kaki

1.5.  Kawad Statik Asas 2

i.                     Bergerak ke kiri, ke kiri pusing
ii.                   Bergerak ke kanan, kebelakang pusing
iii.                  Menghadap ke belakang, ke kanan pusing
iv.                 Mengadap ke hadapan, ke belakang pusing
v.                   Tutup barisan
vi.                 Ke kanan lurus dan pandang depan

1.6.  Gabungan Kemahiran Kawad Statik Asas 1 &  2

-          Aktiviti/Latihan boleh dijalankan dalam kumpulan-kumpulan kecil ataupun individu mengikut kesesuaian latihan/aktiviti

2.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti/latihan pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan
4
1.       Pengurusan Organisasi

2.       Pengenalan Kawad Kaki Dinamik (Lanjutan 1)
i.                     Bergerak ke kiri
ii.                   Cepat Jalan
iii.                  Tukar Langkah Perlahan
iv.                 Mengadap ke hadapan, Ke kanan pusing
v.                   Buka Barisan
vi.                 Pandang Kanan
vii.                Tutup Barisan





Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan





5
1.       Pengurusan Organisasi

2.       Kemahiran Kawad Dinamik 2 (Lanjutan)
i.                     Kedudukan Berjalan Barisan Melintang
ii.                   Bergerak ke kiri, Ke kiri Pusing
iii.                  Pergerakan Perlahan Jalan
iv.                 Tukar Langkah Cepat
v.                   Hormat ke kanan, Hormat
vi.                 Hormat ke Hadapan, Hormat
vii.                Tukar Langkah semasa berjalan

3.       Kemahiran Kawad Dinamik 3
i.                         Kedudukan berjalan barisan melintang
ii.                        Bergerak ke kiri, ke kiri pusing
iii.                      Pergerakan perlahan jalan
iv.                      Tukar langkah cepat
v.                       Hormat ke kanan, Hormat
vi.                      Hormat Ke hadapan, Hormat

4.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan
6
1.       Pengurusan Organisasi

2.       Kemahiran Kawad Dinamik 4
i.                     Hormat Selaku Terima Sijil
ii.                   Tukar Langkah Perlahan, Perlahan jalan
iii.                  Bergerak Ke kanan, Ke Belakang Pusing
iv.                 Pergerakan Perlahan Jalan
v.                   Tukar Langkah Cepat, Cepat Jalan
vi.                 Bergerak Ke kiri, Ke Belakang Pusing
vii.                Menghadap ke Belakang, Ke Kiri Pusing
viii.              Menghadap Ke Hadapan, Ke Belakang Pusing
ix.                 Hentak Kaki
x.                   Henti
xi.                 Mara Mengadap

-          Di akhir pengajaran & pembelajaran kawad kaki (Asas & Lanjutan) pelajar akan dapat mengetahui sebahagian/sepenuhnya berkenaan kawad kaki

-          KPI Kokurikulum SMK Jawi- Sekurang-kurangnya 3 pasukan Unit Beruniform sekolah dapat menyertai Pertandingan Kawad Kaki Badan Beruniform Peringkat Daerah SPS 2014


-          BOLEH MERUJUK KEPADA SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN KAWAD KAKI ANTARA UNIT BERUNIFORM KATEGORI BADAN KERAJAAN (GO) DAN BADAN BUKAN KERAJAAN (NGO) PERINGKAT KEBANGSAAN VERSI 2007 KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA  Bil (2) / Pin.1 / 270407

3.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar


Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

7
(Perkhemahan)
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Perkhemahan

2.1       Jenis & Komponen Khemah
2.2       Cara Penjagaan, Memasang & Menyimpan Khemah
2.3       Susun Atur Khemah dan Peraturan Perkhemahan

3.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar





Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

8
(Kraf Perkhemahan)
1.                   Pengurusan Organisasi
2.                   Pengenalan Perkhemahan

3.              Kraf Perkhemahan
3.1. Menyenaraikan Jenis-Jenis Kraf Kecil
3.2. Menyenaraikan Jenis-Jenis Kraf Sederhana
3.3. Menyenaraikan Jenis-Jenis Kraf Besar
3.4. Menyatakan Kegunaan Kraf
3.5. Melakukan Amali Membuat Kraf

                                                                                                   i.      Jenis-Jenis Kraf Kecil
i.                     Kraf Tempat Kasut
ii.                   Kraf Tempat Makanan
iii.                  Kraf Tempat Pinggan
iv.                 Kraf Ampaian
                                                                                                 ii.      Jenis-Jenis Kraf Sederhana
i.                     Kraf Papan Kenyataan
ii.                   Kraf Meja Makan

                                                                                                iii.      Jenis-Jenis kraf Besar
i.                     Kraf Pintu Gerbang
ii.                   Kraf Menara Tinjau

­-Guru-guru penasihat boleh memilih mana-mana jenis kraf yang dirasakan sesuai dijalankan mengikut unit masing-masing

-Guru-guru penasihat juga boleh menggunakan kraf mini (Menggunakan lidi/batang sate) bagi mengatasi masalah bahan atau kekurangan masa.

4.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar



Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti/latihan
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

9
(Tali Temali)
1.       Pengurusan Organisasi

2.       Tali Temali (Ikatan & Simpulan)
2.1. Menyatakan Jenis-Jenis Ikatan / Simpulan ( Minimum 5 jenis ikatan / simpulan)
2.2. Latihan Amali ikatan/simpulan
2.3. Melabel Jenis-Jenis ikatan/simpulan
2.4. Menerangkan Kegunaan ikatan/simpulan

2.1.1 Jenis-Jenis ikatan / simpulan
i.            Simpulan Buku Sila
ii.           Simpulan Bunga Geti
iii.                  Simpulan Pengail
iv.                 Simpulan Tindih Kasih
v.                   Simpulan Manuk
vi.                 Ikatan Balak (Timber/Killick Hitch)
vii.                Ikatan Seraya (Square Lashing)

3.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar


10
(Ikhtiar Hidup/Masakan Rimba)
1.       Pengurusan Organisasi
2.       Pengenalan Ikhtiar Hidup (Masakan)
2.1. Menghidupkan Api
2.2. Masakan Dalam Buluh
2.3. Masakan menggunakan Mass Tin

-          Guru-guru penasihat boleh mempelbagaikan jenis masakan seperti roti lilit, kentang bakar, telur di masak menggunakan tanah dan lain-lain cara yang dirasakan sesuai.


Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan

AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan


11
Bantu Mula
(First Aid)


1.       Pertolongan Cemas
-          Tatacara  D.R. A. B. C. ( CPR – CardioPulmonary Resuscitation)
i.                     D – Danger (Bahaya)
ii.                   R -  Response (Kesedaran)
iii.                  A – Airways (Saluran Pernafasan)
iv.                 B – Breathing (Pernafasan)
v.                   C – Circulation (Peredaran Darah)

-          Pembebatan & Pembalutan (Dressing & Bandages)
i.                     Anduh segi tiga (Elevation Sling)
ii.                   Anduh Besar (Large Arm Sling)
iii.                  Anduh Kecil (Small Arm Sling)
iv.                 Balutan Cincin (Ring Pad)

-          Rawatan Tercekik ( Chocking)
-          Rawatan Luka & Pendarahan (Wounds & Bleeding)


2.       Refleksi/Komen Guru/Pengurusan alatan & pelajar


            Guru penasihat boleh memberikan ceramah / tayangan video / jurulatih luar

Guru Penasihat :
- Menerangkan aturcara aktiviti
-Menunjukcara/Demonstrasi
-Memantau aktiviti pelajar
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan


AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Mengisi borang/data berkaitan
-Menyerahkan borang/data berkaitan

12

(Minggu Karnival Kokurikulum)

Pertandingan Gabungan Kemahiran-Kemahiran di atas

1.       Pengurusan Organisasi

2.       Pertandingan Minggu Karnival Kokurikulum
2.1. Pertandingan Kawad Kaki (10-20 orang)
2.2. Pertandingan Membina Kraf Perkhemahan
2.3. Pertandingan Memasak (Survival)
2.4. Pertandingan Ikatan & Simpulan
2.5. Pertandingan Bantu Mula

Guru Penasihat :
- Menerangkan aktiviti yang akan dijalankan
-Menyelaras/menunjukcara pengelolaan pertandingan (Borang/kertas kerja/Jadual)
-Menyelaras pelajar-pelajar mengikut aktiviti
-Mengedarkan borang berkaitan
-Memungut borang/data berkaitan

AJK :
-Mengelola peserta/pelajar
-Menyediakan borang/kertas kerja/jadual
-Menyerahkan kepada guru penasihat

No comments:

Post a Comment