- PENDAHULUAN
Pendidikan merupakan asas untuk mewujudkan
jatidiri yang tinggi dalam kalangan pelajar melalui program kokurikulum dan
sukan.Penglibatan aktif pelajar dalam program kokurikulum dan sukan akan
membantu menyediakan pendidikan yang holistik untuk meningkatkan kemahiran sosial
pelajar dan mengukuhkan interaksi dan integrasi di kalangan mereka selari
dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.Program kokurikulum dan sukan adalah
pemangkin perpaduan dan pelengkap kepada pengajaran dan pembelajaran dalam
bilik darjah.
- MOTTO
Transformasi Kokurikulum Melestari
Kecemerlangan SMK Jawi.
- VISI
SMK Jawi menjadi sekolah cemerlang
kokurikulum tahun 2015
- MISI
Membangun dan memantapkan program kokurikulum
yang berkualiti, terancang, inovatif dan komprehensif bagi memperkasa potensi
dan bakat pelajar sejajar dengan Falsafah Pendidikan Negara.
- MATLAMAT
5.1
Melahirkan pelajar yang
prihatin terhadap kecergasan dan kesihatan fizikal supaya
boleh mencapai kecemerlangan dalam
pertandingan kokurikulum dan sukan.
5.2
melahirkan
pelajar yang aktif, produktif, berdisiplin, bersemangat sukan yang tinggi dan
bersatupadu.
5.3
Menyediakan
peluang penyertaan yang seluas-luasnya di kalangan pelajar melalui program dan
aktiviti kokurikulum dan sukan kea rah kecemerlangan.
5.4
Mengimbang perancangan
program kokurikulum dan sukan selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
5.5
Memastikan semua guru
melibatkan diri dalam semua aktiviti kokurikulum dan sukan serta berusaha untuk
mengecapi kecemerlangan dengan prasarana yang sedia ada.
- OBJEKTIF
6.1
Merancang,
mengurus dan melaksana program
kokurikulum dan sukan.
6.2
Menyelaras
dan menilai program kokurikulum dan sukan.
6.3
Meningkatkan kepimpinan
dalam pengurusan program kokurikulum dan sukan
Kata Imam
Al-Ghazali:
“ Seorang guru yang hanya memikirkan mengajar sahaja
tanpa memikirkan masa depan muridnya, lebih baik jangan jadi guru”
- NILAI KEBERSAMAAN (PIKAT)
PROFESIONAL - Mempelajari dan menguasai
ilmu secara mendalam serta
mempunyai
kemahiran yang tinggi berkaitan dengan bidang-
bidang yang berkaitan dengan tugas dan tanggungjawab.
INTEGRITI - Melaksanakan tugas dan tanggungjawab
dengan berteraskan
sifat jatidiri, keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, benar, boleh dipercayai
serta mematuhi sepenuhnya kod etika kerja dalam melaksanakan tugas yang
diamanahkan.
KUALITI - Memastikan perkhidmatan
yang memenuhi kehendak
pelanggan dan mencapai tahap standard yang ditetapkan oleh sekolah.
AMANAH - Menjalankan tugas dengan
jujur, penuh rasa tanggungjawab
dan iltizam yang tinggi selaras dengan akujanji yang telah diikrarkan dalam
perkhidmatan.
TEKUN - Melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan penuh
dedikasi dan komitmen yang tinggi berteraskan semangat kerja sepasukan.
- KRA (Key
Result Area)/Petunjuk Keberhasilan Utama
Dan KPI (Key Performance Indicator)/Petunjuk Prestasi Utama bagi
kokurikulum
8.1 KRA
1 - MEWUJUDKAN SISTEM PENGURUSAN
KOKURIKULUM YANG
CEKAP, BERINTEGRITI DAN
BERKUALITI
KPI 1 - 100%
unit dalam kokurikulum mempunyai
perancangan strategik dan perancangan tahunan.
KPI 2 - 100% bilangan perjumpaan menepati arahan
Kementerian
Pelajaran Malaysia (badan beruniform=18 kali, sukan & permainan = 12
kali dan kelab & persatuan = 12 kali)
KPI 3 - 100% perancangan setiap unit dalam kokurikulum
mengikut taqwim yang ditetapkan.
KPI
4 - 100%
maklumat dalam fail setiap unit mengandungi 25
perkara
sepertimana yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
KPI
5 - 100%
peruntukan kewangan digunakan untuk aktiviti
kokurikulum secara efektif dan menyeluruh.
KPI
6 - 100%
program yang dirancang dalam taqwim telah
dilaksanakan mengikut prosedur sedia ada.
KPI
7 - 100%
guru tingkatan melengkapkan data kokurikulum
mengikut tempoh yang ditetapkan.
KPI
8 - 100%
guru penasihat dan guru tingkatan
melengkapkan
proses penilaian kokurikulum mengikut tempoh yang ditetapkan.
8.2 KRA 2 - MEMBUDAYA DAN MEMAKSIMUMKAN
PENGLIBATAN
PELAJAR DALAM AKTIVITI
KOKURIKULUM.
KPI 1 - 100% pelajar mendaftar dalam ketiga-tiga aktiviti
kokurikulum.
KPI
2 - 100%
kehadiran dan penglibatan pelajar dalam aktiviti
kokurikulum.
KPI
3 - 100%
pelajar lulus minimum gred C dalam penilaian
kokurikulum.
KPI
4 - 10%
pelajar lulus gred A dalam penilaian kokurikulum
KPI
5 - 100%
pelajar tingkatan 5 mencapai markah 1 ke atas
untuk 10% CGPA.
8.3 KRA
3 - MENCAPAI PRESTASI CEMERLANG DALAM
SUKAN DAN
KOKURIKULUM AKADEMIK
KPI 1 - 80% pelajar melibatkan diri dalam aktiviti sukan dan
kokurikulum akademik Sekolah.
KPI
2 - 100%
aktiviti sukan dan kokurikulum akademik sekolah
dilaksanakan mengikut perancangan.
KPI
3 - Peningkatan
pencapaian sukan dan kokurikulum
akademik di peringkat zon, daerah dan negeri.
KPI
4 - 10%
pelajar yang menyertai pertandingan MSSPP
terpilih mewakili daerah dan negeri.
KPI
5 - 90%
penyertaan sekolah dalam semua pertandingan
MSSPP dan pembangunan sukan.
KPI
6 - 100%
pelajar yang menang dalam pertandingan sukan
dan kokurikulum
akademik diberi pengiktirafan oleh sekolah.
KPI
7 - 100%
sistem latihan yang dijalankan adalah
terancang, sistematik dan berkualiti.
KPI
8 - 100%
sukan dan kokurikulum akademik yang dijangka
berpotensi memberi kemenangan diberi lebih
perhatian dan tumpuan.
8.4 KRA 4 - MEMPERKASA PASUKAN BADAN
BERUNIFORM
KPI 1 - 100%
pelajar terlibat dalam aktiviti badan beruniform.
KPI 2 - 50% pelajar terlibat dalam pertandingan berkaitan
badan beruniform.
KPI
3 - 90%
penyertaan sekolah dalam pertandingan
berkaitan kokurikulum
KPI
4 - 100%
pelajar memiliki uniform lengkap bagi unit
masing-masing
KPI
5 - 80%
pelajar dapat menguasai kemahiran dalam badan
beruniform terutama kawat.
- DASAR KOKURIKULUM SMK JAWI 2014
1.
Fail Kokurikulum
i)
Sentiasa berada di bilik
PK Kokurikulum dan perlu dikemaskinikan dari semasa ke
semasa.
ii) Fail
kokurikulum mestilah lengkap dan mengandungi:
Bil
|
Perkara
|
Catatan
|
1
|
Surat Permohonan Penubuhan
|
- Draf Perlembagaan
|
|
|
- Draf Aktiviti Utama
|
|
|
- Senarai J/kuasa Penaja
|
2
|
Surat kelulusan penubuhan
daripada Pengetua / Guru Besar
|
|
3
|
Surat pelantikan sebagai Guru Pemimpin/Penasihat
|
|
4
|
Minit Mesyuarat Agung penubuhan
|
|
5
|
Perlembagaan yang disahkan oleh Pengetua
|
|
6
|
Senarai Jawatankuasa yang disahkan oleh Pengetua
|
|
7
|
Perancangan aktiviti asas yang disahkan oleh Pengetua
|
|
8
|
Jadual aktiviti tahunan yang disahkan oleb Pengetua
|
|
9
|
Senarai keahlian yang disahkan oleh Guru Pemimpin
|
|
10
|
Surat permohonan Bendahari mengutip derma keahlian
daripada Setiausaha kepada Pengetua
|
|
11
|
Surat kelulusan mengutip derma daripada Pengetua
|
|
12
|
Akaun kewangan / belanjawan yang disahkan
|
|
13
|
Surat permohonan untuk menjadi ahli gabungan daripada
persatuan melalui Guru Pemimpin kepada Pengetua
|
|
14
|
Surat kelulusan untuk menjadi ahli gabungan daripada
Pengetua
|
|
15
|
Surat pernohonan untuk menjadi abli gabungan kepada
Badan Induk
|
|
16
|
Surat penerimaan menjadi ahli gabungan
|
|
17
|
Minit-minit mesyuarat yang diadakan
|
|
18
|
Surat-surat Pekeliling berkaitan daripada
|
i. KPM / JPN
/PPD
|
|
|
iv. Sekolah
|
19
|
Dokumen pencapaian cemerlang ahli-ahli
|
|
20
|
Laporan setiap aktiviti
|
|
21
|
Laporan Tahunan
|
|
22
|
Daftar penilaian bagi setiap ahli
|
|
23
|
Surat penyerahan kembali kuasa dan pelantikan sebagai
Guru Pemimpin daripada Guru Pemimpin kepada Pengetua
|
|
24
|
Stok dan inventori
|
|
25
|
Contoh Sijil / Surat Penghargaan
|
|
iii)
Setiap unit akan diberi
satu fail aktiviti untuk tujuan merekodkan aktiviti kokurikulum yang dijalankan
mengikut unit.
iv)
Pergerakan fail akan
sentiasa dipantau oleh Setiausaha & Penolong Setiausaha
Kokurikulum; Penyelaras -Persatuan/Kelab & Sukan/Permainan &
Unit Beruniform.
Fail
penyelaras Kelab Sukan & Permainan, Badan beruniform dan Persatuan &
Kelab
mesti mengandungi
perkara-perkara berikut:
BIL
|
PERKARA
|
ADA
|
TIADA
|
1
|
Carta
organisasi jawatakuasa Induk
|
|
|
2
|
Carta
Organisasi unit kokurikulum
|
|
|
3
|
Carta organisasi sub unit dalam unit kokurikulum
|
|
|
4
|
Takwim
induk
|
|
|
5
|
Takwim
perjumpaan setiap unit
|
|
|
6
|
Takwim
perjumpaan 1M1S
|
|
|
|
Jadual
aktiviti setiap unit/sub unit
|
|
|
7
|
Rancangan
5 tahun unit/perancangan strategik/blue print(beserta carta gantt)
|
|
|
8
|
Rancangan
aktiviti tahunan unit
|
|
|
9
|
Rancanganaktiviti tahunan sub unit (beserta carta gantt)
|
|
|
10
|
Perlembagaan
setiap sub unit
|
|
|
11
|
Borang
bancian setiap unit(data penglibatan pelajar ikut unit)
|
|
|
12
|
Data
kokurikulum mengikut kelas
|
|
|
13
|
Senarai keahlian setiap sub unit
|
|
|
14
|
Surat
perlantikan sebagai guru penasihat (salinan)
|
|
|
15
|
Notis
mesyuarat Penyelarasan (4 kali), mesyuarat sub unit
|
|
|
16
|
Minit
mesyuarat Jawatankuasa induk
|
|
|
17
|
Minit
mesyuarat jawatankuasa penyelarasan
|
|
|
18
|
Minit
mesyuarat agung
|
|
|
19
|
Minit mesyuarat jawatankuasa sub unit
|
|
|
20
|
Anggaran
perbelanjaan aktiviti setiap unit
|
|
|
21
|
Anggaran
perbelanjaan aktiviti setiap sub unit
|
|
|
22
|
Ringkasan laporan aktiviti yang dilaksanakan oleh sub
unit
|
|
|
23
|
Laporan
pencapaian dalam pertandingan
|
|
|
24
|
Laporan markah penilaian 10% kokurikulum setiap unit
|
|
|
25
|
Laporan
tahunan setiap unit
|
|
|
26
|
Laporan tahunan setiap sub unit
|
|
|
27
|
Laporan
stok dan inventori
|
|
|
28
|
Contoh
sijil pencapaian/sijil penghargaan/sijil penyertaan
|
|
|
29
|
Surat-surat
pekeliling
|
|
|
2. Buku log kokurikulum
i)
Buku log kokurikulum disimpan
oleh guru tingkatan. Guru tingkatan hendaklah
memastikan semua pelajar
dalam kelasnya mempunyai buku log kokurikulum.
ii) Semasa aktiviti kokurikulum, pelajar akan menggunakan buku
log kokurikulum di bawah seliaan guru penasihat .Buku log kokurikulum perlu ditandatangani
oleh guru penasihat unit masing-masing.Catat penglibatan dan pencapaian jika
ada.
v)
Buku log kokurikulum
ini hendaklah diserahkan kembali kepada guru tingkatan selepas
aktiviti .
vi) Guru tingkatan hendaklah mengemaskini dan mengawal selia buku
log kokurikulum dengan baik.
vii) Pada penghujung tahun , Guru Tingkatan hendaklah mengira dan
memberi
markah
kokurikulum mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak sekolah.
3. Pendaftaran kokurikulum
i)
Pendaftaran semula dan
pendaftaran baru bagi Persatuan/Kelab dan Sukan/Permainan bagi tahun 2014
hendaklah dibuat kepada semua pelajar tahun 2014.Bagi pasukan badan beruniform,
pendaftaran hanya dibuat kepada pelajar peralihan dan tingkatan 1 sahaja.
Pelajar tingkatan 2 hingga tingkatan 5, kekal dengan pasukan badan beruniform
yang didaftarkan pada tahun 2013.
ii)
Sebarang pertukaran
mesti dinyatakan secara bertulis oleh pihak waris dan mendapat kebenaran
daripada penolong kanan kokurikulum.
iii)
Bilangan maksima ahli
seperti berikut:
a) Persatuan
/ Kelab (kecuali PRS) 50 orang
b) Sukan
/ Permainan 100
orang
c) Unit Beruniform 115 orang
d) Rumah
sukan (berdasarkan no. pendaftaran
pelajar)
iv)
Sejajar dengan dasar
pengecilan unit dalam kokurikulum khususnya dalam sukan dan permainan beberapa
kelab sukan/permainan telah dibubarkan seperti kelab olahraga,kelab petanque,
kelab memanah,kelab badminton dan kelab catur .
v)
Beberapa nama kelab
telah ditukar nama iaitu:
a)
Kelab Pusat Sumber
ditukar kepada Kelab Rakan Pembaca.
b)
Kelab Landscape ditukar
kepada Kelab Alam Sekitar.
vi)
Pendaftaranrumah sukan,
kelab/persatuan, sukan/permainan dan unit beruniform akan
dilaksanakan
seperti ketetapan di bawah:
7/1/2014 Pendaftaran rumah sukan Masa: 8.00 – 9.10 pg
Sukan / Permainan Masa:
9.10 – 10.20 pg
8/1/2014 Persatuan / Kelab Masa:
8.00 – 9.10 pg
Unit Beruniform Masa: 9.10 – 10.20 pg
v) Pendaffaran
akan menggunakan Borang Pendaftaran Kokurikulum(BPK) dan asingkan mengikut
bidang kokurikulum. Borang akan diedarkan kepada pelajar
melalui Guru Tingkatan bersama dengan borang data kokurikulum (BDK). Pelajar perlu
mendapatkan pengesahan pendaftaran daripada Guru Penasihat masing-masing.
Borang yang lengkap diisi hendaklah diserahkan kepada Guru Tingkatan
masing-masing untuk dibuat rumusan pada hari Khamis (10.1.2014). Hasil rumusan
hendaklah diserahkan kepada su kokurikulum/PK Kokurikulum pada atau sebelum 30
Januari 2014 (Khamis).
vi) Guru Tingkatan juga diwajibkan
mengemaskini maklumat kokurikulum dalam data HEM/SMM mulai 10/1/2014(Jumaat)
hingga 17/1/2014 (Jumaat).
Sila kemaskini
Penyertaan dan Jawatan yang disandang.
vii)
Lokasi pendaftaran
ialah:
BIL
|
RUMAH SUKAN
|
TEMPAT
|
KETUA GURU RUMAH SUKAN
|
1
|
Merah
|
Bilik seminar
|
Pn. Rozilah bt Ahmad
En. Mohd Ariffuddin b. Md Amran
|
2
|
Biru
|
Tapak perhimpunan
|
Pn. Chek Abedah bt Mansor
En. Mohd Faisal b. Jaafar
|
3
|
Hijau
|
Dewan terbuka
|
Pn. Tang Mei Ling
En. Mokhtar bin Ismail
|
4
|
Kuning
|
Gelanggang takraw
|
Pn. Mashitah bt. Fauzi
En. Shanmuganthan a/l Krisnasamy
|
Bil.
|
Sukan/ Permainan
|
Bilik
|
Ketua Guru Penasihat
|
1
|
Bola sepak
|
1 UUM
|
En. Mohd Faizal b. Jaafar
|
2
|
Bola Jaring
|
1 UMS
|
Pn. Siti Zaini bt. Hj
Pangat
|
3
|
Bola Baling
|
1 UTM
|
En. Shukri b. Din
|
4
|
Bola Tampar
|
1 UIA
|
Pn. Fadzura bt. Mohamad
|
5
|
Hoki
|
2 UMS
|
En. Adnan bin Nazir
|
6
|
Sepak Takraw
|
2 UUM
|
En. Abdullah Alawi b. Abd Halim
|
7
|
Ping Pong
|
2 UIA
|
En. Abd. Wahab b. Mohamad Rajab
|
Bil.
|
Pasukan Beruniform
|
Bilik
|
Ketua Guru Penasihat
|
1
|
Kadet Remaja Sekolah
|
Tapak Perhimpunan
|
En. Mokhtar bin Ismail
|
2
|
Puteri Islam
|
Surau
|
Pn. Noor Azirawati bt. Darus
|
3
|
St John Ambulan
|
Gelanggang Takraw
|
Pn. Hemahdevi a/p Sovakandan
|
4
|
Pengakap
|
Kantin
|
En. Noorazizuddin b. Mohd Noor
|
5
|
Kadet Polis (L)
|
Dewan terbuka
|
En. Muhammad Ariffuddin b. Md. Amran
|
6
|
Kadet Polis (W)
|
Bilik Seminar
|
Pn. Asmayizah bt. Mohd Anuar
|
7
|
Kadet Bomba
|
1 PAV
|
Pn. Siti Munirah bt. Md. Yusof
|
Bil.
|
Persatuan / Kelab
|
Bilik
|
Ketua Guru Penasihat
|
1
|
Bahasa Melayu
|
1UUM
|
Pn. Nooranita bt. Hamid
|
2
|
Bahasa Inggeris
|
1 UMS
|
Pn. Usha Devi a/p Balasundram
|
3
|
Bahasa Tamil
|
1 UTM
|
Pn. Sundarambal a/p Krishnan
|
4
|
Sains dan Matematik
|
1 UIA
|
Pn. Nuraida bt. Mohammad
|
5
|
Skim Pinjaman Buku Teks
|
2 UMS
|
Pn. Liew Cheah Yinn
|
6
|
Pendidikan Islam
|
2 UUM
|
En. Noor Suhaini bt. Omar
|
7
|
Rukun Negara
|
2 UIA
|
En. Hasni bin Mohamed Nor
|
8
|
Kebudayaan & Kesenian
|
2 UTM
|
Cik Tan Yan Sang
|
9
|
Majlis Keselamatan Jalan Raya
|
PERALIHAN
|
Pn. Noor Eshah bt. Ismail
|
10
|
Usahawan Muda
|
4 UNIMAS
|
Pn. Chek Abedah bt. Mansor
|
11
|
Kelab Alam Sekitar
|
4 UKM
|
En. Mohd Sani b. Hj. Ahmad
|
12
|
Pengguna
|
4 UPM
|
Pn. Norlidar bt. Yahya
|
13
|
Kelab Pembimbing Rakan Sebaya
|
4 UM
|
Pn. Salmah bt. Othman
|
14
|
Cegah Jenayah
|
4 USM
|
Pn. Noorazila bt. Anisi
|
15
|
Kelab Rakan Pembaca
|
5 UPM
|
Pn Norulwidad bt. Zakaria
|
16
|
Kelab Seni dan Kraf
|
5 USM
|
En. Govindasamy a/l Ana Pappa
|
17
|
Kelab Komputer
|
5 UKM
|
Cik Nor Azah bt. Mat Nor
|
4. Semasa
aktiviti kokurikulum
Pada hari pertama
perjumpaan , Guru Penasihat menentukan lokasi/tempat yang sesual untuk menjalankan
aktiviti.
Cadangan lokasi Pasukan
Beruniform:
Bil.
|
Pasukan Beruniform
|
Bilik
|
Ketua Guru Penasihat
|
1
|
Kadet Remaja Sekolah
|
Gelanggang takraw
|
En. Mokhtar bin Ismail
|
2
|
Puteri Islam
|
Surau
|
Pn. Noor Azirawati bt. Darus
|
3
|
St John Ambulan
|
Belakang Bengkel
|
Pn. Hemahdevi a/p Sovakandan
|
4
|
Pengakap
|
Belakang M. Sains
|
En. Noorazizuddin b. Mohd Noor
|
5
|
Kadet Polis (L)
|
Tapak Perhimpunan
|
En. Muhammad Ariffuddin b. Md. Amran
|
6
|
Kadet Polis (W)
|
Tapak perhimpunan
|
Pn. Asmayizah bt. Mohd Anuar
|
6
|
Kadet Bomba
|
Hadapan surau
|
Pn. Siti Munirah bt. Md. Yusof
|
Cadangan Lokasi
Sukan/Permainan :
Bil.
|
Sukan/ Permainan
|
Bilik
|
Ketua Guru Penasihat
|
1
|
Bola sepak
|
Padang
|
En. Mohd Faizal b. Jaafar
|
2
|
Bola Jaring
|
Padang
|
Pn. Siti Zaini bt. Hj
Pangat
|
3
|
Bola Baling
|
Padang
|
En. Shukri b. Din
|
4
|
Bola Tampar
|
Tapak Perhimpunan
|
Pn. Fadzura bt. Mohamad
|
5
|
Hoki
|
Gelanggang takraw
|
En. Adnan bin Nazir
|
6
|
Sepak Takraw
|
Gelanggang takraw
|
En. Abdullah Alawi b. Abd Halim
|
7
|
Ping Pong
|
Dewan terbuka
|
En. Abd. Wahab b. Mohamad Rajab
|
Cadangan
Lokasi Persatuan/Kelab:
Bil.
|
Persatuan / Kelab
|
Bilik
|
Ketua Guru Penasihat
|
1
|
Bahasa Melayu
|
1UUM
|
Pn. Nooranita bt. Hamid
|
2
|
Bahasa Inggeris
|
1 UMS
|
Pn. Usha Devi a/p Balasundram
|
3
|
Bahasa Tamil
|
1 UTM
|
Pn. Sundarambal a/p Krishnan
|
4
|
Sains dan Matematik
|
1 UIA
|
Pn. Nuraida bt. Mohammad
|
5
|
Skim Pinjaman Buku Teks
|
2 UMS
|
Pn. Liew Cheah Yinn
|
6
|
Pendidikan Islam
|
2 UUM
|
En. Noor Suhaini bt. Omar
|
7
|
Rukun Negara
|
2 UIA
|
En. Hasni bin Mohamed Nor
|
8
|
Kebudayaan & Kesenian
|
2 UTM
|
Cik Tan Yan Sang
|
9
|
Majlis Keselamatan Jalan Raya
|
PERALIHAN
|
Pn. Noor Eshah bt. Ismail
|
10
|
Usahawan Muda
|
4 UNIMAS
|
Pn. Chek Abedah bt. Mansor
|
11
|
Kelab Alam Sekitar
|
4 UKM
|
En. Mohd Sani b. Hj. Ahmad
|
12
|
Pengguna
|
4 UPM
|
Pn. Norlidar bt. Yahya
|
13
|
Kelab Pembimbing Rakan Sebaya
|
4 UM
|
Pn. Salmah bt. Othman
|
14
|
Cegah Jenayah
|
4 USM
|
Pn. Noorazila bt. Anisi
|
15
|
Kelab Rakan Pembaca
|
5 UPM
|
Pn Norulwidad bt. Zakaria
|
16
|
Kelab Seni dan Kraf
|
5 USM
|
En. Govindasamy a/l Ana Pappa
|
17
|
Kelab Komputer
|
5 UKM
|
Cik Nor Azah bt. Mat Nor
|
i)
Semua Guru Penasihat
hendaklah berada bersama-sama pelajar sepanjang aktiviti dijalankan.TIADA LATIHAN TANPA GURU.
ii)
Aktiviti hendaklah
dilaksanakan mengikut jangka masa yang telah ditetapkan.
iii)
Kawalan keselamatan dan
disiplin pelajar hendaklah diutamakan.
iv) Aktiviti di kawasan kantin
adalah dilarang kecuali waktu rehat.
iv)
Borang laporan
aktiviti kokurikulum hendaklah dilengkapkan dan difailkan selepas aktiviti.
v)
Sila tanda kehadiran
pelajar dalam Buku laporan aktiviti Kokurikulum.
vi)
Guru penasihat wajib menandatangani
kad kehadiran kokurikulum pelajar
vii)
Penilaian kokurikulum
setiap pelajar ( Tingkatan I -- 5 ) perlu dinilai pada setiap hujung tahun oleh
Guru Tingkatan (Borang penilaian akan disediakan)
5. Mesyuarat
Kokurikulum
i) Mesyuarat
akan diadakan sebanyak 4 kali. ( Sila rujuk Takwim SMK Jawi 2013)
BIL
|
TARIKH MESYUARAT
|
PENCATAT MINIT
|
1
|
27 Disember 2013
|
Pn. Norulwidad binti Zakaria
|
2
|
8 April 2013
|
Pn. Dara Nur Suraya binti Abdullah
|
3
|
2 Julai 2013
|
Pn. Norulwidad binti Zakaria
|
4
|
8 Oktober 2013
|
Pn. Dara Nur Suraya binti Abdullah
|
vi)
Minit mesyuarat
kokurikulum, mesyuarat penyelaras dan mesyuarat jawatankuasa mesti dibuat dalam
4 salinan dan diserahkan kepada penolong kanan kokurikulum
1 minggu selepas mesyuarat dilaksanakan.
-
1 salinan untuk fail
sekolah
-
1 salinan untuk penolong
kanan kokurikulum
-
1 salinan untuk fail
penyelaras
-
1
salinan untuk fail unit masing-masing.
6. Pemakaian Uniform/Pakaian aktiviti
i) Semua pelajar dan guru diwajibkan
memakai uniform pada setiap hari Rabu dan hari
Isnin minggu ketiga setiap bulan.Bagi pentadbir
digalakkan memakai uniform
Kadet Remaja Sekolah.
ii) Mulai bulan Februari,
diharap semua pelajar dapat memakai uniform lengkap pada setiap hari Rabu.
vii) Semasa perjumpaan kelab sukan dan permainan pelajar dibenarkan memakai
t-shirt pasukan uniform masing-masing /t
shirt rasmi sekolah bersama track suit bagi aktiviti luar sahaja, jika aktiviti
yang dijalankan berbentuk dalaman, pelajar wajib memakai uniform lengkap.
viii) Mulai 6 Januari 2014, Semua
guru perlu memakai uniform lengkap seperti mana yang ditetapkan oleh unit
masing-masing.Bagi guru yang tidak memakai uniform lengkap, nama akan dicatat
dalam buku pemantauan pemakaian uniform guru.Sekiranya gagal berbuat demikian
sebanyak 3 kali, satu surat penjelasan akan dikeluarkan kepada guru tersebut.
ix) Bagi guru yang mengandung lima
bulan ke atas dikecualikan memakai uniform.
7. Takwim
Kokurikulum (Jadual Aktiviti)
i) Sila rujuk takwim kokurikulum 2014
ii) Aktiviti Pasukan
Beruniforrn , Persatuan dan Kelab dan sukan/permainan seperti dalarn takwim.
iii)
Perjumpaan akan diadakan pada setiap Rabu jam
7.40 pagi hingga 9.00 pagi.
iv)
Tiada perhimpunan pagi
pada setiap hari Rabu.
8. Carta Organisasi
Kokurikulum
Sila
rujuk carta organisasi Kokurikulum
9. Penilaian
Kokurikulum 10 %
i) Berterusan dalam tempoh persekolahan dan
markah dalam bentuk CGPA
ii) Murid wajib melibatkan diri dalam 3
bidang kokurikulum
a) Unit Beruniform b) Persatuan
dan Kelab c) Sukan dan Permainan
iii) Unsur
yang diberi penilaian :
a) Kehadiran - 50%
b) Jawatan
yang disandang - 10%
c) Penglibatan - 20%
d) Pencapalan - 20%
iii)
Penilaian dibuat secara
berasingan dalam ketiga-tiga bidang yang disertai.
iv)
Markah purata diberi
pada hujung tahun untuk tentukan gred dengan menggunakan
Borang penilaian Kokurikulum
v)
Penilaian berdasarkan 2
markah unit tertinggi daripada 3 unit
kokurikulum.
vi)
Sijil Pencapaian
Kokurikulum hanya diberi kepada pelajar Tingkatan Lima pada
penghujung tahun sahaja.
vii)
Guru tingkatan
dikehendaki memastikan jawatan yang
dipegang oleh pelajar untuk
markah bonus bagi pelajar.
viii)
Guru penasihat juga
dikehendaki merekodkan ekstra
kokurikulum bagi setiap setiap pelajar.
10. Perhimpunan
Bulanan kokurikulum
i)
Perhimpunan Bulanan
Kokurikulum akan diadakan pada minggu ketiga
setiap bulan bermula bulan 13 Januari 2014.
ii)
Perhimpunan ini
dikendalikan sepenuhnya oleh pelajar dengan bantuan guru
bertugas dan Guru Penasihat
iii) Penyelaras Unit Beruniform
bertanggungjawab memastikan program ini dapat dilaksanakan dengan baik
iv)
Semua guru dan pelajar wajib
memakai uniform lengkap pada hari tersebut.
v)
Jadual pelaksanaan :
Bil
|
Tarikh
|
Pasukan Beruniform
|
1
|
13 Januari 2014
|
Kadet Remaja Sekolah
|
2
|
17 Februari 2014
|
Kor Kadet Polis
|
3
|
17 Mac 2014
|
Pergerakan Puteri Islam
|
4
|
21 April 2014
|
St. John Ambulans
|
5
|
19 Mei 2014
|
Pasukan Pengakap
|
6
|
16 Jun 2014
|
Pasukan Bomba
|
7
|
21 Julai 2014
|
Kadet Remaja Sekolah
|
8
|
18 Ogos 2014
|
Kor Kadet Polis
|
9
|
22 September 2014
|
Pergerakan Puteri Islam
|
10
|
20 Oktober 2014
|
St. John Ambulance
|
11
|
17 november 2014
|
Pasukan Pengakap
|
Tugasan:
i)
Susun kerusi di tapak
perhimpunan sebelum 7.30 pagi untuk guru-guru.
ii)
Lantik pengacara majlis,
2 orang penaik bendera di kalangan ahli
pasukan badan beruniform yang bertugas.
iii)
Kedudukan barisan semasa
perhimpunan ialah setiap platun badan
beruniform perlu berada dalam keadaan berdiri dalam 3 barisan dan diketuai oleh
ketua platun atau sarjan platun yang berada satu meter di hadapan platun.
iv)
Aturcara untuk
perhimpunan kokurikulum cuma berkaitan dengan hal-hal kokurikulum sahaja, tidak
boleh dicampur dengan hal-hal lain.
v)
Sila kembalikan semula
kerusi ke tempat asal selepas perhimpunan kokurikulum.
11. Agihan
Ahli Rumah Sukan
Agihan rumah
sukan adalah berdasarkan nombor pendaftaran sekolah pelajar.
i). Nombor pendaftaran yang berakhir dengan nombor:
1 atau 5 - Rumah Merah
2 atau 6 - Rurnah Kuning
3 atau 7 - Rumah Hijau
4 atau 8 - Rumah Biru
ii). Nombor pendaftaran yang berakhir dengan
nombor:
09, 20, 29, 60,
69 - Rumah Kuning
90, 30, 39, 70,
79 - Rumah Hijau
99, 40, 49, 80, 89 - Rumah Biru
00, 10, 19, 50, 59 - Rumah merah
iii). Guru Tingkatan diminta menvediakan 4 salinan senarai
nama terbaru ahli rumah sukan sebelum atau pada 24 Januari 2014
seperti berikut
- 1 salinan simpanan guru
tingkatan
- 1 salinan ditampal di
hadapan kelas
- 1 salinan kepada
Setiausaha Sukan
- 1 salinan kepada PK Kokurikulum
12. Jadual Latihan Rumah Sukan
i) Latihan
rumah sukan akan diadakan pada setiap hari Khamis jam 3.20 petang hingga
5.20 petang sepertimana yang dipersetujui dalam
Mesyuarat Agung PIBG.
ii) Semua
pelajar perlu membawa duit lebih dan pakaian sembahyang(bagi pelajar Islam)
pada setiap hari Khamis.
iii)
Rehat kali kedua setiap Khamis bermula 3.00 petang hingga 3.20 petang .
iv)
Bas pelajar akan datang mengambil pelajar pada jam 5.20 petang.
13. Jadual
latihan Pasukan Sekolah
i)
Mesti dilakukan secara
berkala, menyeluruh dan sistematik.
ii)
Latihan untuk pasukan
sekolah bermula 13 januari 2012.
iii)
Jadual latihan berkala
untuk latihan pasukan sekolah adalah seperti berikut:
Pasukan
|
Hari
|
Masa
|
Bola baling, bola jaring,sepak takraw
|
Isnin
|
4.00 -6.00
|
Bola sepak, bola tampar,ping pong
|
Selasa
|
4.00-6.00
|
Hoki, Olahraga,petanque
|
Rabu
|
4.00-6.00
|
14. Pelaksanaan Program 1 Murid 1 Sukan
i)
Berterusan dalam tempoh
persekolahan & markah dalam bentuk peratus
ii) Program ini boleh
dilaksanakan semasa waktu Pendidikan Jasmani & Kesihatan dan waktu aktiviti
kokurikulum dijalankan.
v)
Perlaksanaan program
boleh dilaksanakan melalui pendekatan :
a)
Program Sukan Umum seperti merentas desa, sukantara dan kejohanan balapan dan padang sekolah.
b)
Kelab Sukan &
Permainan seperti latihan pelbagai permainan dan ”modified
sport” selama 90 minit seminggu.Jadual perlaksanaan adalah seperti berikut:
MINGGU PERTAMA, MINGGU KETIGA DAN MINGGU KELIMA
BIL
|
HARI
|
MASA
|
TINGKATAN
|
SUKAN/PERMAINAN
|
GURU TERLIBAT
|
1
|
SELASA
|
4.00-6.00
|
PER,1 DAN 2
|
Bola Sepak(L)
Bola baling(L)
Bola jaring(P)
Ping pong(P)
|
Semua guru penasihat yang terlibat
dengan sukan & permainan yang terlibat
|
2
|
RABU
|
4.00-6.00
|
3, 4 & 5
|
MINGGU KEDUA DAN MINGGU KEEMPAT
BIL
|
HARI
|
MASA
|
TINGKATAN
|
SUKAN/PERMAINAN
|
GURU TERLIBAT
|
1
|
SELASA
|
4.00-6.00
|
PER,1 DAN 2
|
Sepak takraw(L)
Bola tampar(L)
Badminton (P)
Hoki(P)
|
Semua guru penasihat yang terlibat dengan kelab sukan & permainan
yang terlibat
|
2
|
RABU
|
4.00 – 6.00
|
3, 4 DAN 5
|
·
Latihan Kelab Sukan & permainan ini hanya
dilaksanakan pada minggu di mana tiada perjumpaan untuk Kelab Sukan &
Permainan di sebelah pagi dan tiada
latihan untuk rumah sukan pada sebelah petang sahaja.
c)
Pertandingan dalaman seperti Pertandingan antara rumah.
d)
Pertandingan luaran seperti MSSPP, MSSM dan sebagainya.
e)
Pengajaran Pendidikan
Jasmani & Kesihatan.
f)
Latihan dalaman seperti latihan rumah sukan
vi)
Latihan tetap 1M1S
berasaskan Kelab Sukan & Permainan akan bermula 11 Februari 2014
vii)
Kehadiran pelajar mesti
diambil setiap kali perjumpaan diadakan.Buku pemantauan
viii)
Program 1M1S akan
diuruskan oleh guru penasihat Kelab Sukan Dan Permainan.
ix)
Pelajar yang terpilih
untuk mewakili sekolah ke pertandingan MSSPP dan MSSM tidak perlu terlibat
dalam Latihan Kelab Sukan & Permainan di sepanjang tempoh latihan intensif
dijalankan dengan syarat latihan tersebut dijalankan setiap minggu sehingga
hari pertandingan.
x)
Unsur yang diberi penilaian : (Rujuk REKOD PENILAIAN 1M1S)
a) Kehadiran - 50%
b) Jawatan yang
disandang - 10%
c ) Penglibatan - 20%
d) Pencapalan - 20%
viii) Reten bulanan/Laporan bulanan untuk
aktiviti 1M1S1M mesti di buat setiap bulan oleh
Jawatankuasa 1M1S1M menggunakan borang yang disediakan oleh JPN dan perlu
dibuat
dalam 2 salinan;
Salinan pertama – dihantar ke PPD
Salinan kedua - disimpan dalam
fail Jawatankuasa 1M1S1M
15. Perjumpaan Mingguan/Latihan
i)
Kedatangan
guru/jurulatih wajib sepanjang sesi perjumpaan dan latihan berjalan.
ii)
Mengendalikan
perjumpaan /latihan mengikut perancangan
iii)
Mengawas,mengawal,
mengurus dan menyelia aktiviti dan keselamatan pelajar.
iv)
TIADA
AKTIVITI/LATIHAN TANPA GURU.
v)
Buat
laporan menggunakan borang yang disediakan untuk setiap aktiviti/latihan yag
dijalankan.
vi)
MESTI dimaklumkan kepada
jurulatih dan pelajar sekiranya perjumpaan/latihan dibatalkan.
vii)
Patuhi tarikh dan masa
perjumpaan(masa bermula dan masa berakhir).
viii)
Rekod kehadiran pelajar.
ix)
Sampaikan arahan-arahan
dan teguran –teguran yang perlu.
x)
Beri motivasi
xi)
Rekod kehadiran guru
penasihat/jurulatih semasa aktiviti dalam buku laporan aktiviti (sebelah
petang)
xii)
Aktiviti kokurikulum
hendaklah diadakan mengikut jadual yang ditetapkan dan aktiviti tambahan boleh dilaksanakan pada masa yang sesuai dan amat digalakkan.
xiii)
Setiap kali perjumpaan
guru penasihat dikehendaki mengambil fail unit masing-masing dan
diserahkan kembali selepas perjumpaan dijalankan.
16. Keselamatan dan kebajikan
pelajar semasa aktiviti/latihan/aktiviti luar
i)
Rancang langkah-langkah
keselamatan dan kebajikan semasa latihan/aktiviti seperti makan, minum dan
rawatan pelajar.
ii)
Ambil tindakan segera
bagi kes-kes kemalangan
i . Hubungi waris
ii . Hantar ke hospital/klinik
iii)
Guru-guru mesti ada
kemahiran asas memberi rawatan untuk kes seperti pengsang, pitam luka, cedera
ringan dan sebagainya.
iv)
Pelajar yang mempunyai
penyakit kronik seperti kepatahan, ashma, semput, masalah jantung dan
sebagainya tidak boleh dibenarkan/tidak boleh dipaksa mengambil bahagian
v)
Bagi semua aktiviti
lasak, pelajar dikehendaki menjalani pemeriksaan doktor terlebih dahulu.
vi)
Lapor kepada pihak
berwajib sekiranya ada gangguan dari luar
vii)
Siasat hubungan lelaki
dan perempuan yang terlalu intim semasa
aktiviti kokurikulum.
viii)
Siasat hubungan pelajar
perempuan dengan orang luar yang menemani pelajar untuk aktiviti/latihan
ix)
Pastikan terlebih dahulu
peralatan yang digunakan adalah dalam keadaan baik dan selamat untuk digunakan
semasa aktiviti.
x)
Kawasan
latihan/permainan juga perlu dipastikan dalam keadaan baik, teruurs dan selamat
untuk digunakan.
xi)
Dilarang sama sekali
menjalankan aktiviti di tempat lapang semasa cuaca buruk dan ada kilat atau
petir.
xii)
Sebarang kemalangan atau
kecederaan yang berlaku hendaklah disiasat dan dilaporkan kepada pengetua atau
penolong kanan kokurikulum dengan segera/ Sila patuhi SOP 137.
xiii)
Semua kemalangan yang
berlaki semasa aktiviti kokurikulum hendaklah direkodkan.
17. Membawa pelajar menyertai
aktiviti luar/pertandingan
i)
Patuhi prosedur yang
ditetapkan oleh pihak sekolah
ii)
Guru perlu perlu menadapatkan
kebenaran bertulis daripada waris
iii)
Pakaian semasa menyertai
pertandingan sukan ialah t shirt sekolah/sukan berkolar dan track suit serta
BERKASUT. Selipar tidak dibenarkan sama sekali
iv)
Guru perlu memakai
pakaian yang bersesuaian misalnya pakaian sukan.
v)
Pakaian semasa menyertai
pertandingan bagi aktiviti kelab/persatuan/unit uniform ialah uniform
sekolah/uniform pasukan yang lengkap.
vi)
Pakaian semasa lawatan
adalah uniform sekolah semasa bertolak dari sekolah dan ke tempat-tempat
lawatan yang melibatkan agensi luar.
vii)
Sebarang jenis pakaian
berbentuk JEANS ADALAH DILARANG.
viii)
Jersey pertandingan/t
shirt pertandingan dipakai semasa di tempat perlawanan dijalankan.
ix)
Pelajar Islam DILARANG
memakai seluar pendek sahaja tanpa thight.
x)
Penerapan nilai –nilai agama
dan moral merentas kokurikulum perlu ditekankan kepada semua pelajar.
xi)
Guru penasihat perlu
memastikan soal ibadat khususnya sembahyang lima waktu dan soal aurat tidak
diabaikan oleh pelajar yang beragama Islam.
xii)
Sekiranya guru perlu
membawa murid dengan kenderaan sendiri, peraturan jalanraya perlu dipatuhi.
Kebenaran bertulis membawa kenderaan sendiri perlu diperoleh daripada pengetua.
xiii)
Guru tidak dibenarkan
membawa murid secara berlebihan di dalam sesebuah kenderaan.
xiv)
Guru yang mengiringi
murid tertakluk kepada jumlah 10 orang murid untuk seorang guru bagi aktiviti
yang tidak melibatkan air dan 5 orang murid untuk seorang guru bagi aktiviti
yang melibatkan air.
xv)
Bagi aktiviti air, sila
rujuk dan patuhi pekeliling yang sedia
ada.
xvi)
Sekiranya terdapat
pelajar perempuan, seorang guru perempuan hendaklah mengiringi pelajar
tersebut.
18. Menguruskan
program/aktiviti
i)
Sediakan kertas
konsep/kertas kerja yang lengkap dan terperinci dan laksanakan sepertimana yang
dirancang.
ii)
Bentangkan dalam
mesyuarat
iii)
Rancang, urus dan
laksanakan program dengan baik
iv)
Buat dokumentasi/laporan
untuk program /aktiviti yang dijalankan.
v)
Amalkan budaya kerja
secara sepasukan.
vi)
Amalkan semangat
”espirit de corp”.
vii)
Semua guru mesti
terlibat. TIDAK ADA ISTILAH TIDAK TAHU DAN
TIDAK PAYAH TERLIBAT.
19. Kehadiran Mesyuarat/taklimat
kokurikulum
i)
KEHADIRAN WAJIB
ii)
Bagi guru, sebarang
ketidakhadiran hendaklah dimaklumkan kepada pengetua secara bertulis
sekurang-kurangnya sehari sebelum mesyuarat/taklimat dan hendaklah menghantar
wakil/pengganti ke mesyuarat tersebut.
iii)
Ketidakhadiran sebanyak
3 kali berturut-turut tanpa sebab akan diberi surat penjelasan/tunjuk sebab.
iv)
Buat/sediakan laporan
aktiviti/perjumpaan/latihan yang telah dilaksanakan
v)
DILARANG SAMA SEKALI
BERSEMBANG,keluar masuk tanpa kebenaran, sila fokus pada agenda mesyuarat.
vi)
Sila urus dan selesaikan
urusan peribadi sebelum mesyuarat bermula/tarikh mesyuarat.
vii)
Patuhi protokol menghadiri mesyuarat sepenuhnya
viii)
Bagi guru yang terlibat
dengan mesyuarat diluar sekolah yang berkaitan kokurikulum sila buat minit
curai 3 hari setelah menghadiri mesyuarat.
ix)
Pastikan setiap guru
membuat catatan semasa sesuatu mesyuarat/taklimat dijalankan
x)
Setiausaha hendaklah
menyediakan minit mesyuarat selewat-lewatnya 3 hari selepas tarikh mesyuarat
diadakan.
20. Menghadiri Kursus/mesyuarat/taklimat/seminar/bengkel
anjuran PPD/JPN/KPM
i)
KEHADIRAN WAJIB bila
diarahkan kecuali atas alasan kritikal.
ii)
Sebarang ketidakhadiran
hendaklah dimaklumkan secara bertulis kepada pengetua sekurang-kurangnya sehari
sebelum tarikh kursus/taklimat/seminar/bengkel anjuran PPD/JPN/KPM dan
hendaklah diganti.
iii)
Sila sediakan minit
curai sekembalinya daripada kursus/mesyuarat/bengkel untuk makluman dan
tindakan pihak pentadbiran dan serahkan dalam masa 3 hari dari tarikh
kursus/mesyuarat/taklimat/seminar/bengkel.
iv)
Bahan-bahan kursus
hendaklah diserahkan/dimaklumkan kepada penolong kanan kokurikulum.
v)
Sila isi borang
kehadiran kursus untuk tindakan/makluman.
vi)
Buku rekod mengajar
hendaklah disediakan seperti biasa.
vii)
In House training perlu disediakan
selepas menghadiri kursus.
viii)
Guru guru juga perlu
akur pada arahan melalui edaran/surat siaran/pekeliling sekolah terutama
berkaitan dengan tarikh-tarikh penting yang telah ditetapkan supaya tidak
menimbulkan kesulitan dan mengganggu perjalanan pengurusan pentadbiran sekolah
21. Penggunaan
Peruntukan Wang Kokurikulum
i)
Bagi unit yang ingin
menggunakan wang peruntukan kokurikulum samada wang Bantuan Sukan Sekolah atau
Wang Bantuan Kokurikulum Sekolah dan wang bayaran tambahan sekolah perlu membuat permohonan secara bertulis
kepada pengetua.
ii)
Permohonan penggunaan
hendaklah dibuat menggunakan nota minta dan perlu mematuhi prosedur kewangan
yang sedia ada.
iii)
Permohonan penggunaan
wang hendaklah dilakukan selewat-lewatnya 3 hari sebelum sebarang aktiviti
dijalankan dan serahkan kepada ketua kerani sekolah.Sebarang permohonan yang
dilakukan selepas aktiviti berjalan tidak akan dibuat pembayaran.
iv)
Permohonan penggunaan
wang kokurikulum mesti melalui penolong kanan kokurikulum.
v)
Pastikan semasa membuat
permohonan, kepilkan bersama kertas kerja, surat panggilan/jemputan program,
senarai nama pelajar yang terlibat.
vi)
Dapatkan invois daripada
pembekal dalam tempoh 7 hari untuk tujuan pembayaran.Invois yang lewat
diterima(selepas 7 hari ) dari tarikh perlaksanaan aktiviti tidak akan dibuat
pembayaran.Guru yang terlibat perlu bertanggungjawab sepenuhnya diatas
pembayaran tersebut.
vii)
Dapatkan resit dari pembekal sebagai bukti
pembayaran telah dibuat dan serahkan kepada kerani kewangan/ketua kerani
selepas pembayaran dibuat.
viii)
Bagi program/aktiviti
yang melibatkan pakej, sila dapatkan sebut harga dari pembekal semasa membuat
tuntutan.
22. Pendokumentasian program /aktiviti kokurikulum/Laporan
Akhir Tahun
Mesti mengandungi :
a.
Kertas Kerja
Program/aktiviti/Borang Laporan akhir tahun
b.
Perancangan tahunan (bagi laporan akhir tahun sahaja)
c.
Carta gantt perancangan
tahunan(bagi laporan akhir tahun sahaja)
d.
Senarai nama pelajar(bagi laporan akhir tahun sahaja)
e.
Surat panggilan
mesyuarat untuk program
f.
Minit-minit mesyuarat
pra-program yang terlibat/minit mesyuarat jawatankuasa.
g.
Surat-surat masuk dan
surat-surat keluar
h.
Borang Laporan aktiviti
i.
Senarai nama pelajar (ikut pecahan jantina dan kaum)
j.
Laporan ringkas setiap
aktiviti beserta gambar pegun(setiap aktiviti perlu
ada gambar)
k.
Senarai penyertaan (jika pertandingan)
l.
Senarai keputusan (jika pertandingan)
m.
Rumusan keputusan(jika pertandingan)
n.
Minit mesyuarat post
mortem
o. Laporan setiap jawatankuasa(bagi laporan program
sahaja)
p. Borang soal selidik program(bagi laporan program
sahaja)
q.
Rumusan program(hasil mesyuarat dan soal selidik)/rumusan aktiviti.
r.
Lampiran-lampiran
-
Pemplet program
- Contoh banner (gambar dalam A4)
-
Contoh sijil
-
Resit-resit
-
CD gambar sepanjang
program
-
Lain-lain yang
difikirkan relevan
23. Papan
Kenyataan Kokurikulum
i)
Setiap unit kokurikulum
akan memiliki satu ruang untuk unit masing-masing seperti yang ditetapkan.
ii)
Setiap unit mesti
menceriakan ruang maklumat untuk unit masing-masing mengikut kreativiti
masing-masing.
iii)
Pastikan ruang maklumat
mengandungi struktur organisasi, perancangan tahunan unit,notis
perjumpaan,isu-isu semasa, maklumat-maklumat berkaitan dengan unit
masing-masing dan sebagainya yang difikirkan sesuai.
iv)
Semua bahan atau
maklumat mesti dalam bentuk A4 sahaja. Penggunaan manila
kad tidak digalakkan.
v)
Bahan-bahan yang
dipamerkan mestilah boleh menambah pengetahuan pelajar tentang unit
masing-masing.
vi)
Bahan-bahan pameran
hendaklah ditukar setiap 1 bulan sekali kecuali struktur organisasi dan
perancangan tahunan unit masing-masing.
vii)
Penilaian papan
kenyataan akan dinilai setiap bulan oleh jawatankuasa papan kenyataan sekolah
menggunakan borang yang disediakan.
viii)
Papan kenyataan yang
paling ceria, kraetif dan inovatif akan diberi pengiktirafan semasa majlis
anugerah kokurikulum kokurikulum.
24. Pemantauan aktiviti
kokurikulum
i)
Laporan aktiviti
hendaklah dibuat setiap kali aktiviti dijalankan dan senarai penglibatan
pelajar hendaklah diasingkan mengikut jantina dan kaum.Pemantauan aktiviti akan
dijalankan sebanyak 3 kali setahun.
a)
Pemantauan pertama : 28
April 2014 – 30 April 2014
b)
Pemantauan kedua : 23
Julai 2014 – 27 Julai 2014
c)
Pemantauan ketiga : 26
Oktober 2014 – 31 Oktober 2014
25. Laporan Pencapaian dan
Penglibatan
i)
Laporan pencapaian dan
penglibatan hendaklah dibuat dalam borang yang disediakan dan mesti diserahkan
kepada penolong kanan kokurikulum 3 hari selepas pertandingan dijalankan.
10. STRATEGI PELAKSANAAN KOKURIKULUM SMK JAWI
Bil
|
Strategi
|
Kaedah Pelaksanaan
|
1
|
Mengubah persepsi negatif semua pihak terhadap bidang kokurikulum
|
§ Penglibatan semua guru di dalam ketiga-tiga unit kokurikulum.
§ Memastikan semua pihak memahami dan menghayati sepenuhnya konsep, dasar
dan prinsip kokurikulum
§ Menjadikan kokurikulum sebagai satu disiplin pendidikan yang memberi
sumbangan secara langsung kepada proses pembangunan modal insan (jasmani,
emosi, rohani dan sosial)
§ Kokurikulum diiktiraf sebagai suatu komuditi atau suatu kerjaya.
|
2
|
Mempelbagaikan kelab/persatuan dan sukan/permainan
|
§ Penstrukturan semula kelab/persatuan dan sukan/permainan bagi memperkemas
organisasi dan mengaktifkan kelab/persatuan yang sedia ada.
§ Kelab/persatuan yang berbentuk perkhidmatan dikurangkan.
§ Kelab sukan/permainan yang diwujudkan seragam dengan program
sukan/permainan bagi program 1M1S.
§ Kelab sukan/permainan yang tidak mempunyai kemudahan prasarana di sekolah
di bubarkan.
§ Kepelbagaian aktiviti yang melibatkan pengembelingan tenaga,
usaha,kreativiti dan inovasi pelajar(student oriented)
§ Pengubahsuaian dari segi konsep pendekatan dibuat pada beberapa aktiviti
rutin misalnya kuiz, melukis dan
sebagainya.
|
3
|
Mewujudkan suasana aktiviti kokurikulum yang meriah dan kondusif
|
§ Aktiviti-aktiviti dilaksanakan secara terbuka dan melibatkan penyertaan
maksimum banyak pihak khususnya agensi-agensi luar atas dasar perkongsian dan
permuafakatan.
§ Memperkenalkan ’Bench Mark Programe’ untuk setiap
unit dalam kokurikulum
§ Menganjurkan lebih banyak pertandingan samada di peringkat sekolah atau
pertandingan persahabatan dalam membina rangkaian kerjasama dan persefahaman
di antara semua pihak yang terlibat.
§ Simbol-simbol kemeriahan seperti bendera, bunting, banner logo-logo
dikibar dan dipamerkan di kawasan sekolah.
§ Mewujudkan aktiviti-aktiviti berbentuk integrasi dengan kelas pendidikan
khas.
§ Memperkasa program RIMUP.
§ Acara-acara penganugerahan seperti majlis anugerah kokurikulum, majlis
anugerah kenaikan pangkat akan diberi perhatian.
§ Pengiktirafan kepada pelajar,guru
dan pihak yang terlibat diberi penekanan samada dalam bentuk pemberian
sijil, jamuan dan sebagainya.
§ Program dirancang secara sistematik dan komprehensif
§ Tumpuan kepada aktiviti-aktiviti yang berbentuk hands on.
|
4
|
Menjalankan aktiviti dan kegiatan kokurikulum sepanjang tahun
|
§ Aktiviti kokurikulum dilaksanakan secara terancang dan berbentuk hands on
§ Aktiviti kokurikulum dirancang dan dilaksanakan secara sistematik dan
komprehensif.
§ Melaksanakan aktiviti utama kokurikulum sekurang-kurangnya satu aktiviti
setiap satu bulan
|
5
|
Mewujudkan sistem dokumentasi yang kemaskini, informatif dan lengkap
|
§ Mewujudkan Jawatankuasa tetap bagi dokumentasi.
§ Mengaktifkan blog sekolah.
§ Setiap aktiviti kokurikulum mesti dibuat dokumentasi mengikut garis panduan
yang disediakan dalam buku pengurusan.
|
6
|
Mewujudkan sistem penilaian dan pengiktirafan yang
diperakukan, adil dan memberangsangkan
|
§ Mewujudkan jawatankuasa pemantauan dan penilaian untuk tujuan tapisan
§ Memberi ganjaran/anugearah kepada pelajar yang mengharumkan nama sekolah
§ Merit untuk pelajar yang aktif kokurikulum di dalam data disiplin pelajar
§ Membangunkan sistem untuk penilaian kokurikulum pelajar
§ Pencapaian pelajar akan direkodkan
§ Markah kokurikulum pelajar tingkatan lima akan ditampal di papan
kenyataan untuk semakan sebelum sijil dikeluarkan.
§ Mengadakan Hari Anugerah Kokurikulum
§ Mengadakan Majlis Penyematan Pangkat untuk guru penasihat.
|
7
|
Menjalankan pemantauan yang berkesan dan berterusan
|
§ Pemantauan akan dilakukan 3 kali setahun
§ Guru penasihat wajib menyediakan rancangan tahunan/strategik bagi unit
masing-masing
§ Post mortem untuk setiap program akan dibuat selepas setiap program
kokurikulum dilaksanakan
§
§ Kehadiran guru dan pelajar untuk
melaksanakan latihan/aktiviti akan direkodkan dalam buku kehadiran aktiviti
khususnya aktiviti di sebelah petang.
§ Pengiktirafan akan diberi kepada unit yang aktif.
|
8
|
Menyediakan sumber maklumat, data dan informasi yang
komprehensif dan kemas kini
|
§ Membangunkan pengkalan data yang boleh diakses oleh semua pihak
§ Mendokumentasikan setiap aktiviti yang dilaksanakan.
§ Data penglibatan pelajar dalam kokurikulum akan direkodkan.
|
9
|
Mewujudkan sumber manusia yang berkemahiran dan komited
|
§ Memberi latihan/kursus yang berterusan kepada semua guru penasihat
§ Menjalankan Kursus Profesionalisme untuk guru sekurang-kurangnya 2 kali
setahun.
§ Memberi ganjaran/pengiktirafan kepada guru penasihat yang aktif dan
komited.
§ Mengadakan lawatan penanda aras di sekolah cemerlang kokurikulum
|
10
|
Menjalankan program pembangunan yang berterusan
|
§ Menjadikan program pembangunan sebagai Program Bench Mark.
§ Setiap Pasukan sukan sekolah diwajibkan melaksanakan program pembangunan
sekurangkurangnya sekali dalam setahun.
|
”DON’T WALK BEHIND ME, I MAY NOT
LEAD,
DON’T WALK IN FRONT ME, I MAY
NOT FOLLOW,
JUST WALK BESIDE ME... AND
...BE MY FRIEND”
No comments:
Post a Comment